El Atlas Fantasma: Grandes Mitos, Mentiras Y Errores De Los Mapas — Edward Brooke-Hitching / The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps by Edward Brooke-Hitching

Un libro divertido sobre lugares en mapas antiguos que en realidad no existen. Analiza algunas de las fuentes y relatos principales para explicar de dónde podrían haber venido.
Antes de la era de los descubrimientos, los mapas no solo representaban las regiones de la tierra. También fueron lecciones de historia, moralidad y geografía. El mundo conocido se mezclaba con su genealogía bíblica, con tierras especulativas y mitos lejanos salpicados en sus periferias.
A medida que la precisión técnica se volvió de suma importancia para la navegación, los espacios en blanco se llenaron, los errores se borraron y las tierras semilegendarias, empujadas cada vez más hacia la Terra Incognitia, comenzaron a desaparecer.
A partir de este período, un error en un mapa solía ser un error de navegación, un caso en el que un cartógrafo incluía la historia inventada de alguien sobre el descubrimiento de algún lugar en el nuevo mundo, o un error en la copia de mapas.
Este libro tiene un comprensible sesgo occidental. Hay algunas menciones a tierras en crónicas árabes y asiáticas, pero me hubiera gustado leer más.
Y quizás algunas de las elecciones que lograron entrar podrían haberse omitido. Es muy interesante leer acerca de alguien que confunde una Fata Morgana con una (otra) isla en el Círculo Polar Ártico.
Sin embargo, es una lectura fácil y no demasiado densa en la historia. Me hubiera gustado tener más detalles. Pero tal como está, estar lleno de hermosos mapas antiguos es suficiente para que cualquier cartófilo pase página.
En general, es un libro interesante, aunque un poco decepcionante y, en ocasiones, carente de rigor académico.
Cosas que me gustaron:
1) Muchos mapas antiguos hermosos con atención a los detalles y explicaciones de algunas de las características extrañas o inexactas que contienen.
2) Algunos capítulos dedicados a describir los monstruos y cosas ilustradas en ciertos mapas antiguos famosos (una especie de caso particular del punto anterior)
3) El tema general del libro: estas descripciones de geografías familiares pero no del todo correctas son especialmente interesantes y sugieren realidades alternativas.
4) Fue divertido ver información sobre algunas características geográficas falsas y oscuras de las que había oído hablar en otros lugares. En particular, el Estrecho de Anian (el nombre de un blog de juegos único pero de corta duración) y las Islas Aurora, que fueron fundamentales para el libro La isla de Hipólito: una novela ilustrada; No creo que supiera en ese momento que eran islas «reales» inventadas, y lástima que en realidad no fuera un buen libro.
Cosas que encontré decepcionantes:
1) Frecuente discrepancia entre el texto y los mapas que lo acompañan. El texto a menudo describía algo que hacía referencia a un mapa en particular (quizás el primero en el que se representaba una característica/error determinado, o simplemente uno que lo ilustra particularmente bien), pero las imágenes que lo acompañaban serían de otros mapas que a menudo no parecían tan claros. como lo que describe el texto. No entiendo esto en absoluto: si existe un mapa que muestra claramente la ubicación falsa, ¿por qué no incluir el mapa en el libro? Por el contrario, si se eligieron ciertos mapas para ilustrar el libro, ¿por qué no construir la narrativa haciendo referencia a ellos?. Mi única idea es si de alguna manera hubiera problemas de licencia para diferentes versiones del libro; un corte abrupto del texto en la entrada de Buss Island es exclusivo de la edición estadounidense, por lo que quizás también se cambiaron otras partes del contenido.
2) Falta de rigor académico. Esto es un poco difícil de definir, más bien una impresión general de la lectura del libro, pero una sensación de que el conocimiento del autor o la profundidad de la investigación no lograron proporcionar una descripción clara y precisa de las cosas. Un ejemplo: en la entrada sobre Crocker Land se confunden las fechas y descripciones de varias expediciones árticas; Donald MacMillan es importante para los eventos descritos, y el texto parece indicar que acompañó una de las primeras expediciones de Peary donde se avistó la tierra espuria, pero parece que en realidad se hizo amigo de Peary en una fecha posterior y fue parte de futuras expediciones. Otro ejemplo: al final de la entrada sobre Lemuria y Mu, llama al alfabeto de Landa una «invención espuria del obispo», evidentemente sin saber que en realidad resultó útil para descifrar los jeroglíficos mayas; lo único espurio en ello fue la suposición de De Landa (y otros que lo siguieron) de que el sistema de escritura podía entenderse como alfabético. Quizás esto suene a quisquilloso, pero como dije, es difícil de definir. Pero en general, la escritura estaba llena de varios pequeños errores que me dejaron dudar de la exactitud general de las narrativas presentadas en el libro, especialmente porque implicaba que había otros errores que no reconocía.
3) La organización no es buena. En su mayor parte, las entradas están dispuestas aproximadamente en orden alfabético de los nombres propios en su nombre (de modo que los Estrechos de Anian a los que me referí anteriormente están cerca del comienzo del libro entre los A). Un problema es que algunas características geográficas espurias están cerca de otras y a menudo aparecen en los mismos mapas (a veces el libro incluso reconoce esto y te envía a ver un mapa en una entrada diferente), así que creo que algún tipo de arreglo por La proximidad geográfica tendría más sentido: tal vez secciones sobre América del Norte, América del Sur, Australia y la Antártida, África y Asia. Y podría haber proporcionado una experiencia de lectura más fluida; Leí el libro de principio a fin y parecía un poco distraído dando tantos saltos en el tiempo y el espacio.

Una de las grandes obsesiones en la historia de las exploraciones europeas fue la búsqueda del paso del Noroeste. El descubrimiento de una ruta comercial a través de la durísima capa de hielo del Artico para llegar a Asia y a sus infinitas riquezas, como alternativa a la extenuante y peligrosa ruta bordeando Sudamérica, proporcionaría un incalculable bienestar a la nación que lo lograra. Durante siglos, esa ruta fue totalmente teórica, y debía su mítica existencia al puro deseo mercenario. Fue necesario esperar hasta 1850 para que Robert McClure descubriera un verdadero paso del Noroeste, y hasta 1906 para que fuera surcado por el explorador noruego Roald Amundsen. Sin embargo, en los siglos precedentes, corrieron rumores sobre varios brazos de mar y rutas marinas que eran potenciales pasos y que fueron dibujados y buscados con gran costo.
El más importante de los mismos fue el estrecho de Anián.
Los rumores sobre este estrecho ubicado entre el noroeste de Norteamérica y el nordeste de Asia (parecido al estrecho de Bering), que posiblemente fuera el extremo occidental de un pasaje ártico, propiciaron que apareciera en los mapas entre mediados y finales del siglo xiv, y sirvió de inspiración en sus viajes a exploradores como Giovanni Caboto, sir Francis Drake, Gaspar Corte-Real, Jacques Cartier y sir Humphrey Gilbert.
Se cree que el nombre «Anián» procede de los relatos del siglo XIII de Marco Polo; en el capítulo 5, Libro 3 de sus Viajes, el explorador menciona un golfo que se extiende a una distancia de «dos meses de navegación» a lo largo de su costa norte, fronteriza con el sur de la provincia de Manji, y de allí hacia donde se accede a los países de Ania, Tolman y muchos otros…

Todas las islas desaparecidas dei pasado palidecen en comparación con la más grande y famosa de todas: la isla de Atlántida, «más grande que Libia y Asia juntas», en palabras de Platón, cuyos diálogos Timeo y Critias describen esa tierra en detalle. Escritos por el filósofo hacia el año 360 a. C., ambas obras constituyen el registro más antiguo del relato («no una ficción, sino una verdadera historia») en el que se trata una gran guerra entre los antiguos atenienses y los atlantes que tuvo lugar 9000 años antes de los tiempos de Platón ya mencionados. Describe minuciosamente su geografía antes de concluir: «Este golfo es tan extenso, y sus habitantes tan numerosos, que parece ser otro mundo».
La alegoría de la superioridad del estado ideal de Platón se perdió entre las afirmaciones de veracidad sostenidas por el autor y la apasionante fascinación que suscitaba. Poco a poco, la Atlántida vino a representar a todos los mundos y utopías perdidos amalgamados con mitos comunes a varias culturas.
El doctor Jowett, el famoso traductor de Platón del siglo XIX, escribió que «era una leyenda tan aceptable por la mente humana que consiguió ocupar un lugar propio en todos los países». «Era una isla en las nubes, que podía ser vista por todos con los ojos de la fe… Nadie sabía más que Platón sobre el arte de inventar una mentira noble». Como tal, se ha presentado una plétora de teorías académicas (y no tan académicas) sobre la localización real de la raza desaparecida, entre las que se encuentran Perú, las Indias Occidentales, la Antártida, las islas Canarias, Cuba, Indonesia, Nigeria, Marruecos, Chipre, Sri Lanka, Cerdeña, Norteamérica y el canal de la Mancha.
Los mapas aquí mostrados son raros ejemplos de la leyenda aplicada a la cartografía (Athanasius Kircher sigue la descripción de Platón para situarla en el centro del océano Atlántico).
Es innegable que ha existido una insulomanía específica entre los buscadores de la Atlántida que tomó una forma especialmente rara con la creación del «Principado de Atlantis» por un grupo de atlantómanos daneses dirigidos por John L. Mott en 1917. Para huir de una Europa torturada por la guerra, este grupo afirmó que se había establecido en un conjunto de islas a 200 millas náuticas (370 km) al sudoeste de Florida, 8 grados sobre el ecuador y a 3 millas naúticas (5,6 km) frente a las costas de Panamá y Costa Rica, que declararon como «dinastía privada… o Principado de Atlantis Kaj Lemuria».

Habían pasado 42 años desde que la primera flota británica comandada por el capitán Arthur Philip desembarcara en la bahía de Botany y estableciera la primera colonia europea en Port Jackson. Al principio, la nueva tierra se utilizó como penal, pero los británicos tenían interés en avanzar más profundamente en el desconocido interior y valorar su potencial para futuros asentamientos. Sabían, por experiencia, que siguiendo el curso de los ríos hacia el interior se llegaba a montañas, sistemas fluviales y tierras fértiles que a menudo superaban todas las expectativas, por lo que asumieron que esa misma lógica topográfica se podría aplicar a Australia; se preguntaban qué tipo de vergel paradisíaco les esperaría en el interior.
En el apéndice, describe el pensamiento subyacente en la creación de su «atlas de Australasia como desiderátum», al suponer que debía de haber una serie de montañas que se extendían desde la costa oeste hacia el interior. Estas encerrarían una gran planicie, «desde donde otras corrientes podrían seguir su curso hacia la llanura y formar, quizá, uno o más espejos de agua, ya que la formación de lagos es una de las características fundamentales de Australasia».
El conjunto de ríos así retratado, fruto de una elaborada y generosa fantasía, es coronado por un gran lago del tamaño de un mar pequeño situado en el desolado centro de lo que hoy es el desierto de Simpson.
Aunque esta ambiciosa concepción hidrográfica parecía ignorar todo lo que se sabía sobre la aridez de Australia, propició que muchos exploradores se aventuraran a investigar. Charles Sturt fue uno de aquellos buscadores de agua que condujo expediciones en 1829-1830, convencido de que los ríos navegables del oeste lo llevarían a un gigantesco mar interior, no muy distinto del gran «delta de Australia» dibujado por Maslen, pero regresó decepcionado.

EL CERDO MARINO
«Un monstruo marino parecido a un cerdo».
Reviviré ahora el recuerdo de este monstruoso cerdo quefue encontrado más tarde, en 1537, en el mismo océano Germánico, y que era monstruoso en todas sus partes. Tenía la cabeza de cerdo, y como un cuarto de círculo, como la Luna, detrás de ella, cuatro patas como un dragón, dos ojos en cada lado de su lomo, y un tercero en el vientre, hacia el ombligo; en la parte posterior tenía una cola bifurcada, semejante a la que tienen muchos peces.
Como muchas de las representaciones de Olaus, el cerdo marino deriva de las observaciones de Plinio, quien describió un «pez-cerdo» que gruñía cuando se le capturaba. Lo más probable es que el animal aquí descrito, de esta manera fantástica, sea la morsa.
EL UNICORNIO MARINO
Desde luego, la base aquí es el narval, cuyos largos colmillos se encontraban a menudo arrastrados a las playas. «El unicornio es una bestia marina que tiene en su frente un gran cuerno con el que puede penetrar y destruir los barcos que encuentra en su camino, y hacer que se ahoguen multitudes de hombres. Pero la bondad divina se ha ocupado de la seguridad de los marineros, pues, aunque sea una criatura muy feroz, es muy lenta, por lo que no hay que temerla».
EL PRÍSTER
«El príster es un tipo de cetáceo que mueve el agua con tanta fuerza que logra hundir hasta los más grandes barcos».
Aunque la familia de cetáceo no se ha identificado, la descripción de los chorros parece semejante a la que podría hacerse de los de la ballena:
El príster es de lafamilia de Ias ballenas, de doscientos codos de longitud, y es muy cruel. Para peligro de los hombres del mar, se alza muy por encima de las antenas de las naves y, extrayendo el oleaje de agua que almacena en unasfístulas que tiene en la cabeza, lo arroja de tal manera que, como una inundación de lluvia, hunde muchas veces las naves más resistentes, o pone a los marineros en graves peligros.
LA VACA MARINA
Además de las descripciones del ratón marino, la liebre marina y el caballo de mar, se dan también detalles de la vaca marina, a la que dibuja igual que el animal terrestre: «La vaca marina es un gran monstruo, fuerte, rabioso y perjudicial; tiene una cría como ella, casi nunca dos, a la que quiere mucho, y la lleva siempre consigo con gran cuidado, tanto si nada en el mar como si camina en la tierra… Por último, se sabe que esta criatura llega a vivir 130 años, si se le corta la cola».

Para los antiguos griegos, las Cassiterides, o «islas del Estaño», que constituían la misteriosa fuente de su estaño y de su plomo, eran un grupo de islas situadas en algún lugar en la nebulosa Europa occidental, cuya posición exacta era mantenida celosamente en secreto por los fenicios, quienes dominaban el comercio de los metales en aquella época.
Son muchas las teorías que se han formulado sobre la verdadera identidad de las Casitérides, entre las que se encuentran la región de Cornualles de Gran Bretaña, las islas Sorlingas frente a la costa sudoeste de Bretaña y las islas británicas en su conjunto, así como España y las islas que la rodean. Es más probable que fuera Gran Bretaña, rica en estaño, que España, una conclusión que comparte el cartógrafo francés Nicolás Sansón, quien, en el mapa de la página anterior, representa las islas británicas en tiempos del Imperio romano y hace la rara inclusión de las Casitérides, que parecen ser las Sorlingas ligeramente relocalizadas. Esta interpretación de las fuentes clásicas concebida por Sansón fue realmente popular, pero fue la propuesta de Roger Dion en Le probléme des Cassitérides (El problema de las Casitérides} de 1952 la que se ha considerado como más probable. Describe la antigua existencia de islas frente a la costa occidental francesa en un amplio golfo después del de Vizcaya, antes de que se encenagaran, donde ahora se encuentran las marismas de Briére, entre Paimboeuf y St. Nazaire. Esto podría coincidir también con la descripción de Estrabón de las Casitérides como diez islas en el mar, al norte de la tierra de los ártabros en el noroeste de España.

Se decía que de la isla de los Demonios, una oscura tierra de leyenda que un tiempo se creyó que era la isla Quirpon en Terranova, Canadá, salían extraños ruidos. André Thevet, el monje y explorador francés que publicó un relato de sus experiencias en la «Isola des Demonias», los describe como «un gran clamor de voces de hombres, confusas y desarticuladas». Se rumoreaba que el lugar estaba poblado por espíritus diabólicos y terribles criaturas que atacaban brutalmente a aquellos que eran tan estúpidos como para aventurarse en sus aguas o pisar sus tierras. Thevet afirmó que sobrevivió defendiéndose con el Evangelio de San Juan.
Una antigua aparición de la isla de los Demonios se puede encontrar en un mapa de 1508 de Johannes Ruysch, que muestra dos «Insulae Demonium» cerca del centro del paso de Ginnungagap, entre Labrador y Groenlandia. Este paso era muy temido por los marineros noruegos, probablemente debido a la presencia de maelstroms. Aunque las islas satánicas del Atlántico Norte son muy comunes en el folclore medieval (debido en parte a las fuertes tormentas ocasionadas por la corriente ártica), se cree que la isla de los Demonios podría ser una relocalización de la más antigua isla «Satanazes».
La isla de los Demonios se encuentra en los mapas de finales del siglo XVI de Mercator, Ruysch y Ortelius, pero a mediados del siglo XVII había sido eliminada de los registros cartográficos oficiales.

Este mapa fue creado por un caballero llamado profesor Orlando Ferguson, de Hot Springs, Dakota del Sur, Estados Unidos, en 1893, para ilustrar su firme convencimiento de que la Tierra no era esférica, como creía toda la comunidad científica, sino plana y cuadrada. Ferguson y sus seguidores basaban su geodesia alternativa en la interpretación literal de pasajes de la Biblia: tenemos, por ejemplo, la cita de Apocalipsis 7:1 (que también adornaba la página de inicio de la web de The International Square Earth Society cuando se escribió este libro): «Y después de estas cosas vi cuatro ángeles que estaban sobre los cuatro ángulos de la tierra, deteniendo los cuatro vientos de la tierra, para que no soplara viento sobre la tierra, ni sobre el mar, ni sobre ningún árbol».
La expresión «cuatro ángulos» de un llano terrestre, tomada literalmente, fue considerada como una evidencia de la planitud del mundo. Si a eso se suma la descripción que se hace en Isaías 11:12 de «los cuatro confines de la tierra», es innegable que sugiere que tiene forma de cuadrilátero, es decir, de cuadrado, rectángulo u otras similares. Por último, la cita del Apocalipsis la saca de nuevo a colación con la terca lógica integral; los ángeles en los cuatro ángulos de una Tierra en forma de cuadrilátero, y cada uno retiene uno de cuatro vientos, que se sabe que son los vientos norte, sur, este y oeste, los cuatro puntos cardinales. Por consiguiente, los ángeles, para mantener la simetría del cuadrilátero, deben mantenerse equidistantes. Las únicas formas que cumplen esta condición son el rombo y el cuadrado y, como Dios es infalible, el cuadrado perfecto es, en consecuencia, la forma correcta.

En 1889, el militar y explorador francés Louis Gustave Binger se presentó ante una audiencia en la sede central de la Société de Géographie y demolió una cordillera de montañas de unos 6000 km. Había regresado recientemente de una misión al continente africano, rastreando el curso del río Níger desde Mali al reino de Kong. Este último, que es una ciudad real ubicada en el norte de Costa de Marfil, era conocido por albergar una cadena de inmensas montañas que se extendía durante muchas millas en la nubosa distancia. Para gran sorpresa de Binger, en lugar de encontrarse a la sombra de tales titanes, descubrió algo muy diferente: «¡No había en el horizonte ni rastro de ninguna cadena de montañas!».
Durante casi un siglo, los cartógrafos habían mostrado en los mapas, a lo largo del paralelo 10°, las montañas de Kong en un intento por llenar el espacio vacío del interior del continente, del que tenían muy pocos datos. Pero inventar la existencia de toda una cordillera, algo que intimidaría y evitaría futuras empresas mercantiles y de exploración en los años futuros, indicaría que, de algún modo, se había dado un gran paso en la cartografía teórica. ¿Quién lo hizo y qué lo impulsó?
El principal acusado de este crimen cartográfico es James Rennell, ya que su A Map sheufing the Progresa ofDiscovery & Improvement in the Geography of North Africa (Un mapa que muestra los avances en el descubrimiento y mejoras en la geografía del norte de Africa), de 1798, es el primero en mostrar la inscripción «montañas de Kong». El cartógrafo londinense fue un geógrafo experto y meticuloso (había sido elogiado en 1779 por su Bengal Atlas, un trabajo fundamental al servicio de los intereses estratégicos británicos), lo que hace muy extraña la creación de una ficción
tan significativa como las montañas de Kong.

Con la localización de Taprobana ocurrió lo mismo que con la de las Casitérides, con sus riquezas en estaño, cuya localización era mantenida en secreto por los mercaderes {véase pág. 68). Esta gran isla, abundante en canela, pimienta y otras valiosas especias, se encontraba en algún lugar del océano Indico y fue descrita por primera vez en el año 290 a. C. por el geógrafo griego Megástenes, quien escribió que estaba dividida por un río y que producía más perlas y oro que la India.
Plinio hace referencia a esta como la distante Contra-Tierra de «Antichthons», en la que todo estaba invertido. El mar entre la isla y la India estaba lleno de lugares poco profundos de menos de «seis pasos» junto a otros tan profundos que no se podía echar el ancla en ellos. Los barcos locales se construían con proas en ambos extremos para que no tuvieran que dar la vuelta en los canales estrechos, por los que lo marineros de Taprobana no navegaban en función de la posición de las estrellas, sino siguiendo la ruta de pájaros que ellos mismos soltaban.
Aunque no se ha podido establecer de un modo definitivo qué isla podría haber sido la antigua Taprobana, una de las hipótesis más extendida es que se trataría de Sumatra, que fue identificada por Niccoló de’ Conti en el siglo xv; el mapa de Sebastian Münster titulado Sumatra Ein Grosser Insel {Sumatra una gran isla) apunta también en esta dirección. Sin embargo, lo más probable es que se tratara de Ceylán (Sri Lanka): la semejanza es muy notable en las ediciones del siglo xvi de los mapas de Plinio, y también se da el hecho de que había en ella un antiguo puerto con el vagamente homófono nombre de «Tamraparni».

La islas míticas son tan abundantes en las historias de las culturas orientales como en las occidentales. Por ejemplo, P’eng-lai, conocida también como Hõrai, en la mitología japonesa, era una isla que los chinos creían que se hallaba en algún lugar en el extremo oriental del mar de Bohai, rodeada por otras cuatro: Fãngzhàng, Yíngzhõu, Dàiyú y Yuánjião. Estas islas, llamadas también Islas de los Bienaventurados, constituían un paraíso legendario, manifestaciones de las teorías taoístas de la inmortalidad que decían contener el elixir de la vida. Se contaban historias sobre las propiedades mágicas de la flora autóctona, capaz de proporcionar la juventud eterna y hasta de resucitar a los muertos. Las islas eran muy reverenciadas y se sabe que se emprendieron exploraciones para encontrarlas, como la ordenada por el emperador Ch’in Shih Huang-ti en el año 219 a. C.
La historia de la isla Wak-Wak (o Waq-Waq) se recoge en las tradiciones de Turquía, Arabia y la India, y se hacen numerosas referencias a estas islas en varios escritos geográficos persas del siglo IX, que las sitúan en algún lugar al este de Corea y China. Quizá su fama se deba a que se escribe sobre ella en Las mil y una noches en la historia de Hassan al Bassri.
Aunque no se ha llegado a dilucidar si Wak-Wak es totalmente ficción o si tiene unas misteriosas raíces en la realidad, sobre esto último se han presentado varias teorías. Borneo ha sido propuesto como posible candidato, así como las islas Sundra, Sumatra, Madagascar, Nueva Guinea e incluso Australia, aunque hay quien considera que Japón es el candidato más probable, lo que parece muy conveniente cuando uno se entera de que «Wo-Kwok» es un antiguo término cantonés para designar a aquel país.

Libros del autor comentados en el blog:

https://weedjee.wordpress.com/2024/04/11/atlas-del-cielo-grandes-mapas-mitos-y-descubrimientos-del-universo-edward-brooke-hitching-the-sky-atlas-the-greatest-maps-myths-and-discoveries-of-the-universe-by-edward-brooke-hitchin/

https://weedjee.wordpress.com/2024/04/12/el-atlas-fantasma-grandes-mitos-mentiras-y-errores-de-los-mapas-edward-brooke-hitching-the-phantom-atlas-the-greatest-myths-lies-and-blunders-on-maps-by-edward-brooke-hitching/

A fun book about places on old maps which don’t actually exist. Discusses some of the primary sources and accounts to explain where they might have come from.
Before the age of discovery, maps didn’t just depict the regions of the earth. They were also lessons in history, morality, and geography. The known world mixed with its biblical genealogy, with speculative lands and faraway myths dotted on its peripheries.
As technical precision became of the utmost importance for navigation, the blank spaces filled up, mistakes were erased, and the semi-legendary lands, pushed further and further into the Terra Incognitia, began to disappear.
From this period onwards, a mistake on a map was usually a navigational blunder, a case of a mapmaker including someone’s made-up tale about discovering some place in the new world, or an error in the copying of maps.
This book has an understandable western bias. There are a few mentions of lands in Arab and Asian chronicles, but I would have liked to read more.
And perhaps some of the choices that made it in could have been omitted. It’s only so interesting to read about someone-or-other mistaking a Fata Morgana for an(other) island in the Arctic Circle.
This is an easy read though, and not too dense on the history. I would have liked more detail. But as it stands, being filled with beautiful old maps is enough to make this a page-turner for any cartophile.
Overall an interesting book, albeit one that was a bit disappointing and at times lacking in scholarly rigor.
Things that I liked:
1) Lots of beautiful old maps with attention given to details on them, and explanations of some of the odd or inaccurate features they contain.
2) A few chapters devoted to describing the monsters and such illustrated in certain famous old maps (a sort of particular case of the above point)
3) The overall theme of the book: these descriptions of familiar but not-quite-right geographies are especially interesting and suggestive of alternate realities.
4) It was kind of fun seeing information about some obscure false geographic features I had heard of elsewhere. In particular, the Straits of Anian (the name of a unique but short lived gaming blog) and the Aurora Islands, which were central to the book Hippolyte’s Island: An Illustrated Novel; I don’t believe I knew at the time that the were «real» invented islands, and too bad it wasn’t actually a good book.
Things that I found disappointing:
1) Frequent mismatch between the text and accompanying maps. The text would often describe something referencing a particular map (perhaps the first where a given feature/error was depicted, or just one that illustrates it particularly well), but the accompanying images would be of other maps that often didn’t seem as clear as what the text described. I don’t understand this at all: if a map exists that clearly depicts the fake location, why not include the map in the book? Conversely, if certain maps were chosen to illustrate the book, why not construct the narrative referencing them? My one thought is if there were somehow licensing issues for different versions of the book; an abrupt cut-off of the text on the entry for Buss Island is unique to the American edition, so perhaps other parts of the content were changed as well.
2) Lack of scholarly rigor. This is kind of hard to define, more of an overall impression from reading the book, but a sense that the author’s knowledge or depth of research fell short of providing a clear and accurate description of things. One example: in the entry on Crocker Land dates and descriptions of various arctic expeditions are confused; Donald MacMillan is important to the events depicted, and the text seems to indicate that he accompanied an early expedition of Peary’s where the spurious land was sighted, but it appears that he actually befriended Peary at a later date and was part of future expeditions. Another example: at the end of the entry on the Lemuria and Mu, he calls the de Landa alphabet a «spurious invention of the bishop,» evidently unaware that it actually proved useful in the decipherment of Mayan hieroglyphics; the only thing spurious about it was the assumption by de Landa (and others who followed him) that the writing system could be understood as alphabetic. Maybe this sounds like nitpicking, but as I said, it is hard to define. But on the whole, the writing was full of various little errors that left me doubting the overall accuracy of the narratives presented by the book, especially since it implied that there were other errors that I did not recognize.
3) The organization is not great. For the most part the entries are arranged roughly in alphabetic order of proper nouns in their name (such that the Straits of Anian I referred to above are near the beginning of the book among the A’s). One problem is that some spurious geographic features are close to others, and are often featured in the same maps (sometimes the book even acknowledges this and sends you off to see a map in a different entry), so I think some sort of arrangement by geographic proximity would make more sense: maybe sections on North America, South America, Australia and Antarctica, Africa, and Asia. And it might have provided a smoother reading experience; I read the book front to back and it seemed a bit distracted jumping around so much in time and space.

One of the great obsessions in the history of European exploration was the search for the Northwest Passage. The discovery of a trade route through the very hard Arctic ice sheet to reach Asia and its infinite riches, as an alternative to the exhausting and dangerous route bordering South America, would provide incalculable well-being to the nation that achieved it. For centuries, that route was totally theoretical, and owed its mythical existence to pure mercenary desire. It was necessary to wait until 1850 for Robert McClure to discover a true Northwest Passage, and until 1906 for it to be crossed by the Norwegian explorer Roald Amundsen. However, in the preceding centuries, rumors spread about several arms of the sea and sea routes that were potential passages and that were drawn and searched at great expense.
The most important of these was the Strait of Anián.
Rumors about this strait located between northwest North America and northeast Asia (similar to the Bering Strait), which was possibly the western end of an Arctic passage, led to it appearing on maps between the mid- to late 14th century, and It inspired explorers such as Giovanni Caboto, Sir Francis Drake, Gaspar Corte-Real, Jacques Cartier and Sir Humphrey Gilbert on their travels.
The name «Anián» is believed to come from the 13th century stories of Marco Polo; In Chapter 5, Book 3 of his Travels, the explorer mentions a gulf that extends for a distance of «two months’ sailing» along its northern coast, bordering the southern province of Manji, and from there where you access the countries of Ania, Tolman and many others…

All the vanished islands of the past pale in comparison to the largest and most famous of all: the island of Atlantis, «larger than Libya and Asia combined,» in the words of Plato, whose dialogues Timaeus and Critias describe that land in detail. Written by the philosopher around 360 BC. C., both works constitute the oldest record of the story («not a fiction, but a true story»), which deals with a great war between the ancient Athenians and the Atlanteans that took place 9,000 years before the time of Plato. already mentioned. He carefully describes its geography before concluding: «This gulf is so extensive, and its inhabitants so numerous, that it seems to be another world.»
Plato’s allegory of the superiority of the ideal state. It was lost between the claims of truthfulness maintained by the author and the passionate fascination that he aroused. Little by little, Atlantis came to represent all the lost worlds and utopias amalgamated with myths common to various cultures.
Dr. Jowett, the famous nineteenth-century translator of Plato, wrote that «it was a legend so acceptable to the human mind that it managed to occupy a place of its own in all countries.» «It was an island in the clouds, which could be seen by all with the eyes of faith…No one knew more than Plato about the art of inventing a noble lie.» As such, a plethora of academic (and not-so-academic) theories have been put forward regarding the actual location of the missing breed, including Peru, the West Indies, Antarctica, the Canary Islands, Cuba, Indonesia, Nigeria, Morocco, Cyprus, Sri Lanka, Sardinia, North America and the English Channel.
The maps shown here are rare examples of the legend applied to cartography (Athanasius Kircher follows Plato’s description to place it in the center of the Atlantic Ocean).
It is undeniable that there has been a specific insulomania among The seekers of Atlantis took an especially strange form with the creation of the «Principality of Atlantis» by a group of Danish Atlantis led by John L. Mott in 1917. To flee a Europe tortured by war, this group claimed to had settled on a group of islands 200 nautical miles (370 km) southwest of Florida, 8 degrees above the equator and 3 nautical miles (5.6 km) off the coast of Panama and Costa Rica, which they declared as a «dynasty private… or Principality of Atlantis Kaj Lemuria.

It had been 42 years since the first British fleet commanded by Captain Arthur Philip landed at Botany Bay and established the first European colony at Port Jackson. At first the new land was used as a prison, but the British were interested in pushing deeper into the unknown hinterland and assessing its potential for future settlement. They knew from experience that following the course of rivers inland led to mountains, river systems, and fertile lands that often exceeded all expectations, so they assumed that the same topographical logic could apply to Australia; They wondered what kind of paradise garden would await them inside.
In the appendix, he describes the thinking behind creating his «Australasia desideratum atlas» by assuming that there must be a series of mountains stretching inland from the west coast. These would enclose a great plain, «from which other streams could follow their course into the plain and form, perhaps, one or more bodies of water, since lake formation is one of the fundamental features of Australasia».
The set of rivers portrayed in this way, the result of an elaborate and generous fantasy, is crowned by a large lake the size of a small sea located in the desolate center of what is now the Simpson desert.
Although this ambitious hydrographic conception seemed to ignore everything that was known about the aridity of Australia, it encouraged many explorers to venture to investigate. Charles Sturt was one of those water seekers who led expeditions in 1829-1830, convinced that the navigable rivers of the west would lead him to a gigantic inland sea, not unlike the great «Australian delta» drawn by Maslen, but returned disappointed.

THE SEA PIG
«A sea monster resembling a pig.»
I will now revive the memory of this monstrous pig which was found later, in 1537, in the same Germanic ocean, and which was monstrous in all its parts. He had the head of a pig, and about a quarter of a circle, like the Moon, behind it, four legs like a dragon, two eyes on each side of its back, and a third on the belly, towards the navel; at the back it had a forked tail, similar to that which many fish have.
Like many of the depictions of Olaus, the pig derives from the observations of Pliny, who described a «pig-fish» that grunted when caught. Most likely, the animal described here, in this fantastic way, is the walrus.
THE SEA UNICORN
Of course, the base here is the narwhal, whose long tusks they were often found washed up on the beaches. «The unicorn is a sea beast that has a large horn on its forehead with which he can penetrate and destroy ships in his path, and drown multitudes of men. But divine goodness has taken care of the safety of the sailors, because, although it is a very ferocious creature, it is very slow, so there is no need to fear it ».
THE PRISTER
«The prister is a type of cetacean that moves the water with such force that it manages to sink even the largest ships».
Although the cetacean family has not been identified, the description of the spouts seems similar to what could be made of those of the whale:
The Prister is of the whale family, two hundred cubits long, and is very cruel. To the danger of the men of the sea, it rises far above the antennas of the ships and, extracting the waves of water that it stores in some fistulas that it has in its head, it throws it in such a way that, like a flood of rain, it sinks many times the most resistant ships, or puts the sailors in grave danger.
THE SEA COW
In addition to descriptions of the sea mouse, the sea hare and the sea horse, details are also given of the sea cow, which is drawn in the same way as the land animal: «The sea cow is a great monster, strong, rabid and harmful; she has a baby like her, almost never two, whom she loves very much, and she always carries it with her with great care, whether she swims in the sea or walks on land… Finally, it is known that this creature reaches «Live 130 years if its tail is cut off».

To the ancient Greeks, the Cassiterides, or «Tin Islands,» which were the mysterious source of their tin and lead, were a group of islands somewhere in misty western Europe, whose exact position was closely guarded in secret by the Phoenicians, who dominated the metal trade at that time.
There are many theories that have been formulated about the true identity of the Cassiterides, among which are the region Cornwall of Great Britain, the Isles of Scilly off the south-west coast of Britain, and the British Isles as a whole, as well as Spain and its surrounding islands. It is more likely that it was tin-rich Britain than Spain, a conclusion shared by French cartographer Nicholas Samson, who, on the map on the previous page, depicts the British Isles at the time of the Roman Empire and makes the rare inclusion of the Cassiterides, which appear to be the slightly relocated Scillys. This interpretation of classical sources as conceived by Samson was quite popular, but it was Roger Dion’s proposal in Le probléme des Cassiterides (The Problem of the Cassiterides) of 1952 that has been considered most likely. It describes the ancient existence of islands off to the western French coast in a wide Bay after the Bay of Biscay, before it was silted up, where the Brière marshes now lie, between Paimboeuf and St. Nazaire. This could also agree with Strabo’s description of the Cassiterides as ten islands in the sea, north of the land of the Artabrians in northwestern Spain.

It was said that from the Isle of Demons, a dark land of legend once believed to be Quirpon Island in Newfoundland, Canada, emanated strange noises. André Thevet, the French monk and explorer who published an account of his experiences on the «Isola des Demonias,» describes them as «a great clamor of men’s voices, confused and disjointed.» The place was rumored to be populated by evil spirits and terrible creatures that viciously attacked those foolish enough to venture into its waters or set foot on its land. Thevet claimed that he survived by defending himself with the Gospel of Saint John.
An ancient apparition of Demon Island can be found on a 1508 map by Johannes Ruysch, which shows two «Insulae Demonium» near the center of the Ginnungagap Pass, between Labrador and Greenland. This step was greatly feared by Norwegian sailors, probably due to the presence of maelstroms. Although Satanic islands in the North Atlantic are very common in medieval folklore (due in part to strong storms caused by the arctic current), it is believed that Devils Island could be a relocation of the older «Satanazes» island.
Devils Island is found on late 16th-century maps by Mercator, Ruysch, and Ortelius, but by the mid-17th century it had been removed from official cartographic records.

This map was created by a gentleman named Professor Orlando Ferguson, of Hot Springs, South Dakota, United States, in 1893, to illustrate his firm belief that the Earth was not spherical, as the entire scientific community believed, but flat and square.
Ferguson and his followers based their alternative geodesy on the literal interpretation of passages in the Bible: we have, for example, the quote from Revelation 7:1 (which also graced the home page of The International Square Earth Society website when it was written). this book): «And after these things I saw four angels standing at the four corners of the earth, holding back the four winds of the earth, so that no wind should blow on the earth, or on the sea, or on any tree».
The expression «four angles» of a terrestrial plane, taken literally, was considered evidence of the flatness of the world. If we add to that the description made in Isaiah 11:12 of «the four corners of the earth», it is undeniable that it suggests that it has the shape of a quadrilateral, that is, a square, rectangle or other similar ones. Finally, the quote from the Apocalypse brings it up again with the stubborn integral logic; the angels at the four corners of a quadrangle-shaped Earth, each holding one of four winds, known to be the north, south, east, and west winds, the four cardinal points. Therefore, the angels, to maintain the symmetry of the quadrilateral, must remain equidistant. The only shapes that meet this condition are the rhombus and the square, and since God is infallible, the perfect square is therefore the correct shape.

In 1889, the French soldier and explorer Louis Gustave Binger appeared before an audience at the headquarters of the Société de Géographie and demolished a mountain range of about 6000 km. He had recently returned from a mission to the African continent, tracing the course of the Niger River from Mali to the kingdom of Kong. The latter, which is a royal city located in the north of Ivory Coast, was known to be home to a chain of immense mountains that stretched for many miles into the cloudy distance. Much to Binger’s surprise, instead of finding himself in the shadow of such titans, he discovered something very different: «There was no sign of any mountain range on the horizon!»
For almost a century, cartographers had shown the Kong Mountains on maps along the 10th parallel in an attempt to fill the empty space in the interior of the continent, for which they had very little data. But inventing the existence of an entire mountain range, something that would intimidate and prevent future commercial and exploration ventures in future years, would indicate that, in some way, a great step had been taken in theoretical cartography. Who did it and what prompted it?
The main accused of this cartographic crime is James Rennell, since his A Map sheufing the Progress ofDiscovery & Improvement in the Geography of North Africa, from 1798, is the first to show the inscription «Kong Mountains.» The London cartographer was an expert and meticulous geographer (he had been praised in 1779 for his Bengal Atlas, a fundamental work serving British strategic interests), which makes the creation of a fiction very strange as significant as the Kong Mountains.

The same thing happened with the location of Taprobana as with that of the Cassiterides, with its riches in tin, whose location was kept secret by the merchants {see page. 68). This large island, abundant in cinnamon, pepper and other valuable spices, was located somewhere in the Indian Ocean and was first described in 290 BC. C. by the Greek geographer Megasthenes, who wrote that it was divided by a river and that it produced more pearls and gold than India.
Pliny refers to this as the distant Counter-Earth of «Antichthons», in which everything was reversed. The sea between the island and India was full of shallow places of less than «six paces» along with others so deep that one could not drop anchor in them. Local ships were built with bows at both ends so that they did not have to turn around in the narrow channels, through which the sailors of Taprobana did not navigate according to the position of the stars, but following the route of birds that they themselves they let go.
Although it has not been possible to definitively establish which island the ancient Taprobana could have been, one of the most widespread hypotheses is that it would be Sumatra, which was identified by Nicló de’ Conti in the 15th century; Sebastian Münster’s map entitled Sumatra Ein Grosser Insel {Sumatra a large island) also points in this direction. However, it is most likely that it was Ceylon (Sri Lanka): the similarity is very notable in the 16th century editions of Pliny’s maps, and there is also the fact that there was an ancient port with the vaguely homophonous name “Tamraparni”.

Mythical islands are as abundant in the stories of Eastern cultures as in Western ones. For example, P’eng-lai, also known as Hõrai, in Japanese mythology, was an island that the Chinese believed to be located somewhere in the eastern end of the Bohai Sea, surrounded by four others: Fãngzhàng, Yíngzhõu, Dàiyú and Yuánjião. These islands, also called Islands of the Blessed, constituted a legendary paradise, manifestations of Taoist theories of immortality that were said to contain the elixir of life. Stories were told about the magical properties of the native flora, capable of providing eternal youth and even resurrecting the dead. The islands were highly revered and it is known that explorations were undertaken to find them, such as the orderly by the emperor Ch’in Shih Huang-ti in the year 219 a. c.
The history of the island Wak-Wak (or Waq-Waq) is recorded in the traditions of Turkey, Arabia and India, and numerous references are made to these islands in various Persian geographical writings of the ninth century, which place them somewhere to the east of Korea and China. Perhaps her fame is due to the fact that she is written about in The Thousand and One Nights in the history of Hassan al Bassri.
Although it has not been clarified whether Wak-Wak is totally fiction or if it has mysterious roots in reality, several theories have been presented regarding the latter. Borneo has been proposed as a possible candidate, as have the Sundra Islands, Sumatra, Madagascar, New Guinea and even Australia, although some consider Japan to be the most likely candidate, which seems very convenient when one learns that «Wo- «Kwok». It is an old Cantonese term for that country.

Books from the author commented in the blog:

https://weedjee.wordpress.com/2024/04/11/atlas-del-cielo-grandes-mapas-mitos-y-descubrimientos-del-universo-edward-brooke-hitching-the-sky-atlas-the-greatest-maps-myths-and-discoveries-of-the-universe-by-edward-brooke-hitchin/

https://weedjee.wordpress.com/2024/04/12/el-atlas-fantasma-grandes-mitos-mentiras-y-errores-de-los-mapas-edward-brooke-hitching-the-phantom-atlas-the-greatest-myths-lies-and-blunders-on-maps-by-edward-brooke-hitching/

4 pensamientos en “El Atlas Fantasma: Grandes Mitos, Mentiras Y Errores De Los Mapas — Edward Brooke-Hitching / The Phantom Atlas: The Greatest Myths, Lies and Blunders on Maps by Edward Brooke-Hitching

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