Enciclopedia Eslava — Juan Eslava Galán / Eslava’s Encyclopedia by Juan Eslava Galán (spanish book edition)

Este autor es el autor que más me gusta de nuestro país sin embargo en está obra me gusta el estilo divulgativo y sarcástico de Eslava, pero en este libro no he visto lo primero y lo segundo, a cuenta gotas, queda eclipsado. De enciclopedia no tiene nada, como mucho es un conjunto de anécdotas con más o menos atractivo, normalmente con menos. Para colmo es un refrito de sus libros anteriores, pura mercadotecnia. Si uds ha leído sus obras poco nuevo va a encontrar, de hecho probablemente hará como yo y devuelva el libro, simplemente es eso, un recopilatorio para cumplir contrato, a modo grandes éxitos del año como hacían con los cds, por lo tanto devolví este regalo, profunda decepción, no es criticar sino referir.
— Ahora bien si uds no ha leído nada del autor, SÍ recomiendo la obra,por ser un resumen de la visión general del autor, ofreciendo una muestra clara de su estilo, aunque por incompleto y por intentar abarcar todo no le daría más de tres estrellas, por lo tanto un libro que para los que somos fieles a Juan Eslava es absolutamente prescindible.

La primera representación de coito frontal español se encuentra en la cueva de los Casares (Guadalajara, entre 23000 y 13000 a. de C.). El consolador más antiguo conocido (de hace 28.000 años) se halló en la cueva de Hohle Fels (Ulm, Alemania). Es de piedra pulimentada y mide 20 centímetros de longitud por 3 centímetros de grosor, y presenta el fuste y el glande perfectamente delimitados.

La pirámide escalonada es una construcción común a varias culturas muy diferentes: además de las mencionadas en Mesopotamia, las hay en la India, en Egipto y hasta en la América precolombina. Las funciones de estas construcciones eran religiosas: morada de los dioses o escalera para ascender hasta ellos, además de panteones reales.
Los zigurats mesopotámicos pudieran haber inspirado a los egipcios sus pirámides. De hecho, la primera pirámide, obra del arquitecto Imhotep, en Saqqara, hacia 2700 a. de C., era escalonada como un zigurat.
Un siglo después de la pirámide de Saqqara, el faraón Snefru completó una pirámide escalonada que había heredado de su antecesor y rellenó las siete gradas hasta darle la apariencia piramidal que en adelante caracterizaría a los monumentos egipcios.

El dentista y antropólogo A. T. Marston, al que el famoso colmillo nunca había convencido, consiguió en 1949 que el cráneo de Piltdown fuese sometido a examen por radiocarbono. La superchería resplandeció como un sol de mayo: el famoso cráneo era falso, una «tergiversación irresponsable e inexplicable que no tiene parangón en la historia de la paleontología». El cráneo no tenía 900.000 años, ni siquiera 500.000, como creían otros, sino, como mucho, 50.000, que es la edad del Homo Sapiens. Además, la mandíbula resultó ser, en efecto, de orangután o chimpancé, aunque había sido hábilmente limada para que encajase en el conjunto y luego envejecida con bicromato potásico.

El santuario de la Virgen de la Barca, en Muxía, está a 93 kilómetros de La Coruña, cerca de Finisterre, en una pequeña península rodeada de acantilados que se asoman al mar.
Declinando el día, este viajero llega a un roquedal de granito sobre el que se alza el santuario de la Virgen de Muxía. Cincuenta metros más abajo baten furiosas las olas. ¡El mar! ¡La mar! Θάλαττα! θάλαττα!, exclama Jenofonte; la mer, la mer, toujours recommencée!, suspira Valéry; the cradle endlessly rocking, murmura Whitman; La mer qu’on voit danser le long des golfes clairs a des reflets d’argent, canturrea Charles Trenet; el mar, que es morir, remata Manrique, el de las Coplas.
La adoración de betilos, o piedras sagradas, es universal. La piedra sagrada identifica el santuario que la alberga como centro del mundo y se considera morada del alma.

Parece probado que el mito del vuelo sobre la escoba tiene una base real en la alucinación que experimentaban estas criaturas cuando se drogaban con jugo de estramonio (Datura stramonium), de beleño (Hyoscyamus niger) o de belladona (Atropa belladonna). Este jugo se tomaba a través de la piel. Lo untaban en la caña de la escoba (el elemento más suave, pulido por el uso, del ajuar doméstico), que luego se pasaban por el sexo. La mucosa de los labios menores o del recto facilitaba la absorción de la sustancia y su rápido tránsito al torrente sanguíneo, lo que les provocaba alucinaciones en las que creían volar (como el tripi del LSD) y orgasmos devastadores de los que crean adicción y cofradía.
Por cierto, la belladona contiene una droga, la hioscina, escopolamina o burundanga, que goza hoy de cierta fama porque la emplean algunos violadores para anular la voluntad de sus víctimas.
Otras drogas brujescas, igualmente efectivas cuando se aplicaban en las partes nobles o en las axilas, eran el cornezuelo de centeno (un hongo que contiene alcaloides del grupo ergolina) y la bufotenina y bufotoxina contenida en las verrugas dorsales de ciertas especies de sapos.
La farmacopea erótica medieval ofrecía un amplio catálogo de remedios entre los que destacaban las piedras remediadoras citadas en el lapidario de Alfonso X (la camiruca, el margul y el alburquiz), la maravillosa planta mandrágora, que tendía a crecer en la tierra fecundada por el semen de los ahorcados, y la saponina (un líquido repugnante pero utilísimo que se extrae de los tegumentos del sapo).
Las personas pudientes podían aspirar a poseer algún fragmento del cuerno del fabuloso unicornio, cuyas virtudes genésicas y vigorizadoras de virilidades detumescentes se tenían por casi milagrosas. Durante toda la Edad Media existió un activo comercio de colmillos de narval que se confundían con cuernos de unicornio

Señera famosa con el procés y la independència!.
La bandera formada por cuatro palos de gules en campo de oro, no representaba en su origen territorio alguno: era simplemente la senyal real de la casa reinante en Aragón, «que tiene Aragón como título y nombre principal» (según señala Pedro IV).
Estas barras de Aragón se divulgaron a partir del reinado de Alfonso II el Casto (1162-1196), el que «mudó las armas e sennyales de Aragón e prendió bastones». Algunos autores aventuran que la senyal pudo inspirarse en los documentos pontificios adornados con una cinta se seda roja con hilos de oro de la que pendía el sello de plomo o cera que los certificaba.
¿Cómo se transformó la senyal aragonesa en la bandera catalana? En 1150, el conde de Barcelona Ramón Berenguer IV (1113-1162) contrajo matrimonio con Petronila, hija del rey aragonés Ramiro el Monje. Con este enlace se unieron dinásticamente (no territorial, ni políticamente) el Reino de Aragón y los condados catalanes (Barcelona, Gerona, Osona, Cerdaña y Ribagorza). Al ascender de linaje, aunque fuera por vía matrimonial, el barcelonés asumió el linaje de Aragón (o sea pasó a princeps de Aragón, consorte de la regina, un título más importante que el condal de Barcelona que él aportaba). La boda del conde barcelonés y la princesa aragonesa «dio origen a una formación política que duraría 577 años y que se convertiría en una de las más firmes instituciones políticas de la historia de Europa: la Corona de Aragón».
Las barras de Aragón representan, o han representado en algún momento de su historia, los territorios de la Corona de Aragón (Cataluña, Valencia, Mallorca, Sicilia, Cerdeña, Córcega, Provenza, Rosellón y Cerdaña, Nápoles, Montpellier, y los antiguos ducados de Atenas y Neopatria).
LA ROJA Y GUALDA
La primera bandera que podemos considerar nacional española empezó a usarse en 1506, y era blanca con la cruz de Borgoña en rojo (el aspa de san Andrés con los nudos de la madera destacados) ocupando toda su extensión. Esta bandera llegó con la Guardia Borgoñona de Felipe el Hermoso, el archiduque de Austria, que, al matrimoniar con Juana I de Castilla (hija de los Reyes Católicos), introdujo la dinastía de los Austrias en España.
La bandera con el aspa roja fue la más usada hasta finales del siglo XVIII en que empezó a adoptarse la actual «formada por tres franjas horizontales, roja, amarilla y roja, siendo la amarilla de doble anchura que cada una de las rojas», que se declararía oficial en 1843. La nueva bandera procedía del Reino de Nápoles, donde el recién nombrado rey de España, Carlos III, la impuso en 1785 a sus navíos de guerra para evitar que los confundieran con los de otros Estados borbónicos, lo que le acarreaba no pocos disgustos. Posteriormente se le añadió el escudo de armas real con las lises borbónicas.

LA IKURRIÑA
La bicrucífera bandera del País Vasco, inspirada en la británica, fue diseñada en 1894 por los hermanos Luis y Sabino Arana (el fundador del Partido Nacionalista Vasco). En un principio, la idearon para Vizcaya, pero después la hicieron extensiva a todos los territorios cuya independencia reivindicaban.
El propio Sabino Arana explicó elocuentemente su densa simbología:

El fondo de nuestra Bandera es rojo, como el fondo del Escudo (de Vizcaya) […]. La Cruz blanca de la Bandera es la Cruz blanca del Escudo y el Jaun-Goikoa [Dios] del Lema […] La Cruz verde de San Andrés representa a un tiempo por su color el Roble del Escudo y las leyes patrias […]. Unidos están la Cruz y el Roble en el Escudo unidos por el eta, el Jaun-Goikoa y el Lagi-Zaŕa: del Lema; y unidas por lo tanto en un centro común deben estar en la Bandera las dos Cruces, blanca y verde. Y así como en la unión de la Cruz y el Roble en el Escudo, aquélla ocupa el lugar preferente, y en la unión del Jaun-Goikoa y el Lagi-Zaŕa: en el Lema lo ocupa el primero: así también en la Bandera la Cruz blanca está superpuesta a la verde de San Andrés.

LAS CADENAS DE NAVARRA
Las cadenas de la enseña navarra no son, como suele creerse, un recuerdo de las que el rey Sancho rompió o saltó en la batalla de las Navas de Tolosa donde supuestamente defendían la tienda del califa almohade, el Miramamolín. El símbolo de las cadenas es anterior a la batalla: aparece en las llamadas Biblias de Pamplona (1197), en la iglesia de San Miguel de Estella (siglo XII); en la catedral de Chartres (1164) y en el monasterio de Monreale, Sicilia (1183). Es posible que derive de primitivas representaciones de un escudo con ocho barras de refuerzo que confluyen en el centro (carbunclo o bloca) que ya usaba Sancho VI (1150-1194) en sus sellos. Su sucesor, Sancho VII el Fuerte, cambió de señal y tomó la de su linaje, el águila negra (Arrano Beltza) que figuraba en sus sellos desde su proclamación en 1194 y que fue la que llevó a la batalla de las Navas. Sin embargo, su sucesor, Teobaldo I de Navarra, perteneciente a un linaje distinto, recuperó como señal el escudo de Sancho VI del que, con el tiempo, evolucionarían las cadenas actuales y la propia leyenda de su obtención en las Navas de Tolosa. La primera mención de la rotura de las cadenas del moro por el rey navarro data de 1276, más de medio siglo después de la célebre batalla y aparece en el poema occitano La guerra de Navarra del trovador Gilhem de Anelier.
Es dudoso que las venerables cadenas que se exponen, sobre un cojín granate, en la sala capitular de Roncesvalles, procedan de las Navas de Tolosa.

El renacuajillo que era la Iglesia en sus primeros vacilantes tiempos se desarrolló pronto como un camaleón adulto. Unas naciones tienen por símbolo el águila real, otras el león, dos símbolos de fuerza. La nación vaticana tiene por símbolo dos llaves (o sea, cerrado sobre cerrado) y si tuviera que escoger un animal, sin duda sería el camaleón, por esa su habilidad de camuflarse adoptando los colores morales del entorno y por ésa su otra habilidad de alcanzar a sus presas con la lengua.
Hoy soplan vientos de paz, de fraternidad universal, de buenismo, de buen rollo, y ahí tenemos al papa Francisco, un cacho pan, un buenazo, la sonrisa del régimen, argentino y jesuita. Que Dios lo ilumine para que ponga al día a la Iglesia de una vez, deje casarse a los curas, deje consagrarse a las mujeres y predique al distraído rebaño cristiano que lo de poner la otra mejilla del Evangelio era sólo una metáfora y que esos lobos que llegan con la cabeza liada en trapos no sólo amenazan al pastor de la Iglesia cristiana, sino principalmente al rebaño crecido bajo la denominación de origen Cristiandad occidental.

España, a pesar de su título preferencial de tierra de María Santísima, tan sólo ocupa el quinto lugar en el ranking detrás de Italia, Francia, Alemania y Bélgica.
¿Se aparece la Virgen, o solamente se trata de fenómenos de alucinación colectiva, o, lo que es peor, de engaños para estafar a personas crédulas?
En las primeras apariciones registradas, entre los siglos X y XVII, la Virgen se manifestaba a personas adultas y lo hacía en forma de matrona con el Niño en brazos, fiel a la imagen de la madre de Cristo divulgada entonces por la Iglesia.
Durante siglos, el culto a la Virgen Madre se justifica en función del Niño redentor. Sin embargo, a partir del siglo XIX, la pauta de las apariciones marianas cambia: la Virgen se aparece a niños, no a adultos, y lo hace en su moderna versión de Inmaculada, es decir, como jovencita vestida de blanco luminoso, con un toque azul celeste, y sin el Niño, que, desde el punto de vista cristiano, es la figura central de la religión.
¿A qué se debe este cambio de acento feminista que pudiéramos calificar de anómalo?
Se debe, simplemente, a que todas las apariciones modernas reproducen las de Lourdes y Fátima, que son las admitidas por la Iglesia, y, también son, por así decirlo, las que mayor volumen de negocio generan.
¿Negocio? Sí, piadoso lector: las apariciones marianas, además de un asunto de fe o de credulidad, son un negocio que mueve muchos miles de millones de euros al año.
El embeleco de las apariciones marianas lo venía empleando la Iglesia a lo largo de todo el siglo XIX, principalmente en Francia, con las de la Virgen aparecida a la monjita Catalina Labouré en 1830 y la de Lourdes.
La Virgen de Ezquioga se aparece en un momento crucial, cuando la Iglesia española se siente acosada por la República laicista. Evidente.
Uno no quiere ser mal pensado, pero la oportunista aparición de la Virgen parece obedecer a un plan que anteriormente se había ensayado felizmente en la vecina Portugal. ¿Por qué no iba a ocurrir algo parecido en España, si los dos países comparten una carcunda episcopal pareja?
A la luz de los sucesos de Portugal, el motivo de la aparición de la Virgen en Ezquioga queda claro: Nuestra Señora repite en España la operación que tanto éxito le ha deparado en Portugal. ¡La Virgen baja del cielo para auxiliar a su atribulada hija, la Iglesia española, en la reconquista del terreno perdido!.
La Virgen de Ezquioga muestra cierta habilidad transformista. En una de las visiones, que causa hondo impacto en la España católica, aparece enlutada, «con las manos cortadas y llenas de sangre». En otra, con dos espadas, «una atravesada en el corazón y otra, ensangrentada, en la mano izquierda». En la mano derecha lleva un pañuelo teñido en sangre. «Al preguntarle por qué tenía tanta sangre, y si era por nuestros pecados, ella me contestó que sí», confesó la niña vidente.
El planteamiento es impecable: nuestra Madre Celestial sufre por la situación de España, por el laicismo imperante y por la inmoralidad desatada. ¡Nuestra Señora anima con su presencia a los acogotados católicos para que, reagrupados bajo su manto, reconquisten el terreno perdido!.

Manolo el sereno seguía siendo muy andariego a sus ochenta años, aunque ya no se descolgaba de una soga desde el jardín de su casa para tomar unos vinos con sus colegas en el bar del pueblo, instalado en una cueva (Bar la Cueva). De su mano conocí la Sierra Sur de Jaén, bellísima comarca serrana que fue tierra fronteriza en la Edad Media.
Esta misteriosa comarca, de aguas medicinales, cerezas prodigiosas y vinos mejorables, ha producido dinastías de curanderos y maestros espirituales cuyos santos lugares son todavía objeto de peregrinación popular.
Aparte de los valores paisajísticos, culturales y gastronómicos de la región, vigentes todo el año, procuraba no perderme mi anual visita en la fiesta de los santos y los difuntos para hacer la ruta de los curanderos de la mano de Manolo el Sereno.
El santo o curandero más antiguo de la Sierra Sur del que tenemos noticia es Luisico Aceituno Valdivia (1835?-1911), campesino analfabeto que impartía consejo y consuelo en un cortijo de Cerezo Gordo, junto a la fuente La Negra.
El cortijo está hoy cerrado y deshabitado, pero se abre y acondiciona cada año para celebrar la velada del santo el día de san Luis, por agosto.

Los excesos navideños comenzaron a mediados del siglo XIX y van uncidos a la emergencia de una clase media que anhelaba sentirse, aunque fuera sólo en ese señalado día, tan pudiente como la que más.
«Una familia podría morirse entera —se asombra Galdós de la nueva moda—; pero dejar de celebrar la Nochebuena con cualquier comistrajo, no. Para comprar un pavo, las familias más refractarias al ahorro consagran, desde noviembre, algunos cuartos a la hucha».
En otro pasaje, el benemérito Galdós, glosa la Nochebuena de 1865:

[…] días fatales de turrones, pavos, aguinaldos, tambores, pitos y nacimientos […] es preciso que tengamos apetito y hagamos prodigios de voracidad […] comer, comer a mandíbulas batientes. Reunámonos en concurso gastronómico y rindamos culto al más espiritual de los pescados, el besugo; a la más simpática de las aves domésticas, el pavo; a la más ingeniosa de las argamasas azucaradas, el turrón.

La gente necesita creer en algo, aunque sea mentira. Ahí tenemos, sin ir más lejos, las mil y una religiones que embaucan a la Humanidad. Cada cual cree que la suya es la buena, sin mirar el determinismo geográfico. A ver quién los saca de su error. A ver quién los persuade de que la única verdadera es la nuestra, la Católica Apostólica Romana.
A Rennes-le-Château continúan acudiendo hordas de turistas embelesados por la falsa historia del cura Saunière y sus tesoros, la tumba de Jesús, el vientre de la Magdalena, el Santo Grial y demás folklore ocultista. Existe una agencia de viajes, Exclusive Tours, que transporta al lugar de los hechos a rebaños de fans de El código da Vinci, libro y película, por la módica cantidad de 1.890 dólares, todo incluido «salvo vuelos y alcohol».

This writer is the author that I like the most in our country, but in this work I like the informative and sarcastic style of Eslava, but in this book I have not seen the first and the second, at the expense of drops, is eclipsed. Encyclopaedia has nothing, as much is a set of anecdotes with more or less attractive, usually with less. To top it off, it is a rehash of his previous books, pure marketing. If you have read your new little works you will find, in fact you will probably do as I did and return the book, it is simply that, a compilation to fulfill the contract, as great successes of the year as they did with the CDs, therefore I returned this gift, deep disappointment, is not to criticize but to refer.
– Now if you have not read anything from the author, I DO recommend the work, because it is a summary of the general vision of the author, offering a clear sample of his style, although incomplete and trying to cover everything would not give more than three stars, therefore a book that for those of us who are faithful to Juan Eslava is absolutely dispensable.

The first representation of Spanish frontal coitus is found in the Casares cave (Guadalajara, between 23,000 and 13,000 BC). The oldest known dildo (28,000 years old) was found in the cave of Hohle Fels (Ulm, Germany). It is made of polished stone and measures 20 centimeters in length by 3 centimeters in thickness, and presents the shaft and glans perfectly delimited.

The step pyramid is a construction common to several very different cultures: in addition to those mentioned in Mesopotamia, there are in India, in Egypt and even in pre-Columbian America. The functions of these constructions were religious: dwelling of the gods or ladder to ascend to them, in addition to real pantheons.
Mesopotamian ziggurats may have inspired the Egyptians with their pyramids. In fact, the first pyramid, work of the architect Imhotep, in Saqqara, around 2700 a. of C., was staggered as a ziggurat.
A century after the pyramid of Saqqara, Pharaoh Snefru completed a stepped pyramid that he had inherited from his predecessor and filled the seven steps to give it the pyramidal appearance that would henceforth characterize the Egyptian monuments.

The dentist and anthropologist A. T. Marston, whom the famous fang had never convinced, got in 1949 that the skull of Piltdown was submitted to radiocarbon examination. The trickery shone like a May sun: the famous skull was false, an “irresponsible and inexplicable misrepresentation that is unparalleled in the history of paleontology.” The skull was not 900,000 years old, not even 500,000, as others thought, but, at most, 50,000, which is the age of Homo Sapiens. In addition, the jaw turned out to be, in effect, orangutan or chimpanzee, although it had been cleverly filed to fit the set and then aged with potassium dichromate.

The Virgen de la Barca sanctuary in Muxía is 93 kilometers from La Coruña, near Finisterre, on a small peninsula surrounded by cliffs overlooking the sea.
Declining the day, this traveler arrives at a rocky granite on which stands the sanctuary of the Virgin of Muxía. Fifty meters below the waves beat furiously. The sea! The sea! Θάλαττα! θάλαττα! exclaims Xenophon; la mer, la mer, toujours recommencée! Valéry sighs; the cradle endlessly rocking, whispers Whitman; The mer vo’on voit danser le long des golfes clairs des des reflets d’argent, Charles Trenet hums; the sea, which is to die, finishes off Manrique, that of the Coplas.
The adoration of betils, or sacred stones, is universal. The sacred stone identifies the sanctuary that houses it as the center of the world and is considered the abode of the soul.

It seems proven that the myth of flight on the broom has a real basis in the hallucination that these creatures experienced when they were drugged with juice of estramonio (Datura stramonium), of henbane (Hyoscyamus niger) or of belladonna (Atropa belladonna). This juice was taken through the skin. They smeared it on the cane of the broom (the softest element, polished by the use of domestic trousseau), which was then passed through sex. The mucosa of the labia minora or rectum facilitated the absorption of the substance and its rapid passage into the bloodstream, which caused hallucinations in which they believed to fly (as the tripi of LSD) and devastating orgasms of those who create addiction and brotherhood .
By the way, belladonna contains a drug, hyoscine, scopolamine or burundanga, which enjoys some fame today because it is used by some rapists to annul the will of its victims.
Other brujescas drugs, equally effective when they were applied in the noble parts or in the armpits, were the ergot of rye (a fungus that contains alkaloids of the ergoline group) and the bufotenina and bufotoxina contained in the dorsal warts of certain species of toads.
The medieval erotic pharmacopoeia offered a wide range of remedies, among which were the remedial stones mentioned in the lapidary of Alfonso X (the camiruca, the margul and the alburquiz), the wonderful mandrake plant, which tended to grow in the land fertilized by the semen of the hanged ones, and the saponina (a disgusting but very useful liquid that is extracted from the teguments of the toad).
The wealthy could aspire to possess some fragment of the horn of the fabulous unicorn, whose reproductive and invigorating virtues of detumescent virilities were considered almost miraculous. Throughout the Middle Ages there was an active trade in narwhal fangs that were confused with unicorn horns

Señera famous with procés and independència !.
The flag formed by four sticks of gules in the gold field, did not represent any territory at all: it was simply the royal senyal of the reigning house in Aragon, “which has Aragon as its title and main name” (as indicated by Pedro IV).
These bars of Aragon were disclosed from the reign of Alfonso II el Casto (1162-1196), which “changed the arms and sennyals of Aragon and set rods.” Some authors venture that the senyal could be inspired by the pontifical documents adorned with a ribbon of red silk with gold threads from which hung the lead seal or wax that certified them.
How was the Aragonese senyal transformed into the Catalan flag? In 1150, the count of Barcelona Ramón Berenguer IV (1113-1162) married Petronila, daughter of the Aragonese King Ramiro el Monje. With this link the Kingdom of Aragon and the Catalan counties (Barcelona, ​​Gerona, Osona, Cerdanya and Ribagorza) were united dynamically (not territorially or politically). When ascending lineage, even by marriage, the Barcelonan assumed the lineage of Aragon (that is, he went to princeps de Aragón, consort of the regina, a title more important than the count of Barcelona that he contributed). The wedding of the Barcelona count and the Aragonese princess “gave rise to a political formation that would last 577 years and that would become one of the strongest political institutions in the history of Europe: the Crown of Aragon.”
The bars of Aragon represent, or have represented at some point in their history, the territories of the Crown of Aragon (Catalonia, Valencia, Mallorca, Sicily, Sardinia, Corsica, Provence, Roussillon and Cerdanya, Naples, Montpellier, and the ancient duchies of Athens and Neopatria).
LA ROJA AND GUALDA
The first flag that we can consider national Spanish began to be used in 1506, and was white with the cross of Burgundy in red (the blade of St. Andrew with the knots of wood highlighted) occupying all its extension. This flag arrived with the Borgoñona Guard of Felipe the Beautiful one, the archduke of Austria, that, when marrying with Juana I of Castile (daughter of Kings Católicos), introduced the dynasty of the Austrias in Spain.
The flag with the red blade was the most used until the end of the eighteenth century when it began to adopt the current “formed by three horizontal stripes, red, yellow and red, yellow being twice as wide as each of the red”, which it was declared official in 1843. The new flag came from the Kingdom of Naples, where the newly appointed king of Spain, Carlos III, imposed it in 1785 on its warships to avoid being confused with those of other Bourbon states, which It brought not a few dislikes. Subsequently, the royal coat of arms was added with the Bourbon lyses.

THE IKURRIÑA
The bi-cross flag of the Basque Country, inspired by the British, was designed in 1894 by the brothers Luis and Sabino Arana (the founder of the Basque Nationalist Party). At first, they designed it for Vizcaya, but later extended it to all the territories whose independence they claimed.
Sabino Arana himself explained eloquently his dense symbology:

The bottom of our Flag is red, like the bottom of the Shield (of Vizcaya) […]. The white Cross of the Flag is the White Cross of the Shield and the Jaun-Goikoa [God] of the Motto […] The green Cross of Saint Andrew represents at one time for its color the Oak of the Shield and the national laws […]. United are the Cross and the Oak on the Shield united by the eta, the Jaun-Goikoa and the Lagi-Zaŕa: of the Motto; and united therefore in a common center must be in the Flag the two Crosses, white and green. And just as in the union of the Cross and the Oak Tree in the Shield, it occupies the preferential place, and in the union of the Jaun-Goikoa and the Lagi-Zaŕa: in the Lemma the first one occupies: so in the Flag the White cross is superimposed on the green of San Andrés.

THE CHAINS OF NAVARRA
The chains of the Navarrese school are not, as is usually believed, a memory of which King Sancho broke or jumped in the battle of Las Navas de Tolosa where they supposedly defended the store of the Almohad caliph, the Miramamolín. The symbol of the chains predates the battle: it appears in the so-called Bibles of Pamplona (1197), in the church of San Miguel de Estella (12th century); in the cathedral of Chartres (1164) and in the monastery of Monreale, Sicily (1183). It is possible that it derives from primitive representations of a shield with eight reinforcing bars that converge in the center (carbuncle or block) that Sancho VI (1150-1194) already used in his seals. His successor, Sancho VII el Fuerte, changed his signal and took the line of his lineage, the black eagle (Arrano Beltza) that appeared on its seals since its proclamation in 1194 and which was the one that led to the battle of Las Navas. However, his successor, Teobaldo I de Navarra, belonging to a different lineage, recovered as a sign the coat of Sancho VI from which, with time, the current chains and the legend of its obtaining in the Navas de Tolosa would evolve. The first mention of the break of the chains of the Moor by the Navarrese king dates from 1276, more than half a century after the famous battle and appears in the Occitan poem La guerra de Navarra by the troubadour Gilhem de Anelier.
It is doubtful that the venerable chains that are exhibited, on a garnet cushion, in the chapter house of Roncesvalles, come from the Navas de Tolosa.

A tadpole that was the Church in its first tentative times soon developed as an adult chameleon. Some nations have as a symbol the golden eagle, others the lion, two symbols of strength. The Vatican nation has as a symbol two keys (that is, closed over closed) and if it had to choose an animal, it would undoubtedly be the chameleon, for that its ability to camouflage itself by adopting the moral colors of the environment and for that its other ability to reach to their prey with the tongue.
Today blow winds of peace, universal brotherhood, goodness, good vibes, and there we have Pope Francisco, a goodie man, a good, the smile of the regime, Argentine and Jesuit. May God enlighten him so that he will update the Church once and for all, let the priests marry, let the women be consecrated and preach to the distracted Christian flock that putting the other cheek of the Gospel was just a metaphor and that those wolves They arrive with their heads wrapped in cloths, not only threatening the pastor of the Christian Church, but mainly the flock grown under the denomination of origin western Christianity.

Spain, despite its preferential land title of Mary Most Holy, only ranks fifth in the ranking behind Italy, France, Germany and Belgium.
Does the Virgin appear, or is it only about phenomena of collective hallucination, or, what is worse, deception to cheat credulous people?
In the first recorded apparitions, between the tenth and seventeenth centuries, the Virgin manifested herself to adults and did so in the form of a midwife with the Child in her arms, faithful to the image of the mother of Christ then revealed by the Church.
For centuries, the cult to the Virgin Mother is justified in function of the redeeming Child. However, beginning in the 19th century, the pattern of Marian apparitions changes: the Virgin appears to children, not adults, and she does so in her modern version of Immaculate, that is, as a young girl dressed in luminous white, with a a blue-celestial touch, and without the Child, who, from the Christian point of view, is the central figure of religion.
What is the reason for this change in feminist accent that we could describe as anomalous?
It is simply because all the modern apparitions reproduce those of Lourdes and Fatima, which are those accepted by the Church, and, they are also, so to speak, those that generate the greatest volume of business.
Deal? Yes, pious reader: the Marian apparitions, besides a matter of faith or credulity, are a business that moves many billions of euros a year.
The embryo of Marian apparitions was used by the Church throughout the nineteenth century, mainly in France, with those of the Virgin appeared to the nun Catherine Labouré in 1830 and that of Lourdes.
The Virgin of Ezquioga appears at a crucial moment, when the Spanish Church feels harassed by the secular Republic. Evident.
One does not want to be badly thought, but the opportunistic appearance of the Virgin seems to obey a plan that had previously been happily rehearsed in neighboring Portugal. Why would not something similar happen in Spain, if the two countries share a similar episcopal carcup?
In the light of the events in Portugal, the reason for the appearance of the Virgin in Ezquioga is clear: Our Lady repeats in Spain the operation that has brought her so much success in Portugal. The Virgin comes down from heaven to help her troubled daughter, the Spanish Church, in the reconquest of the lost ground!
The Virgin of Ezquioga shows a certain transformationist ability. In one of the visions, which has a profound impact on Catholic Spain, she appears in mourning, “with her hands cut and full of blood.” In another, with two swords, “one crossed in the heart and another, bloodied, in the left hand”. In his right hand he wears a handkerchief dyed in blood. “When asked why she had so much blood, and if it was for our sins, she answered yes,” confessed the seer girl.
The approach is impeccable: our Celestial Mother suffers for the situation in Spain, for the prevailing secularism and immorality unleashed. Our Lady animates with her presence the Catholic monks so that, regrouped under her mantle, they reconquer the lost ground!

Manolo the serene was still very wandering in his eighties, although he no longer got off a rope from the garden of his house to drink some wines with his colleagues in the village bar, installed in a cave (Bar la Cueva). From his hand I met the Sierra Sur de Jaén, a beautiful mountain region that was a frontier land in the Middle Ages.
This mysterious region, with medicinal waters, prodigious cherries and improvable wines, has produced dynasties of healers and spiritual masters whose holy places are still the objects of popular pilgrimage.
Apart from the landscape, cultural and gastronomic values ​​of the region, valid throughout the year, I tried not to miss my annual visit to the feast of the saints and the deceased to make the route of the healers by the hand of Manolo el Sereno.
The oldest saint or healer of the Sierra Sur of which we have news is Luisico Aceituno Valdivia (1835? -1911), illiterate peasant who gave advice and consolation in a farm of Cerezo Gordo, next to La Negra fountain.
The farmhouse is now closed and uninhabited, but is opened and conditioned every year to celebrate the evening of the saint on Saint Louis Day, in August.

The Christmas excesses began in the mid-nineteenth century and are linked to the emergence of a middle class who longed to feel, even if only on that day, as wealthy as the most.
“A family could die whole-Galdós is amazed by the new fashion; but stop celebrating Christmas Eve with any commission, no. To buy a turkey, the most refractory families to save consecrate, since November, some rooms to the piggy bank ».
In another passage, the benemérito Galdós, glosses the Christmas Eve of 1865:

[…] fatal days of turrones, turkeys, aguinaldos, drums, whistles and births […] it is necessary that we have an appetite and do wonders of voracity […] eat, eat with jambs swinging. Let’s get together in a gastronomic contest and pay homage to the most spiritual of the fish, the sea bream; the most friendly of domestic birds, the turkey; to the most ingenious of sugary mortars, nougat.

People need to believe in something, even if it’s a lie. There we have, without going any further, the thousand and one religions that dupe humanity. Everyone believes that theirs is good, without looking at geographic determinism. Let’s see who gets them out of their error. Let’s see who persuades them that the only true one is ours, the Roman Catholic Apostolic.
In Rennes-le-Château, hordes of tourists enthralled by the false history of the priest Saunière and his treasures, the tomb of Jesus, the belly of the Magdalene, the Holy Grail and other occult folklore, continue to flock. There is a travel agency, Exclusive Tours, which transports to the scene of the events to flocks of fans of The da Vinci Code, book and film, for the modest amount of 1,890 dollars, all included “except flights and alcohol”.

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