Las Grandes Corporaciones Del Siglo XX — Ramiro Reig / The Great Corporations of the Twentieth Century by Ramiro Reig (spanish book edition)

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Este es un interesante libro conocido más allá de la investigadora sevillana, Cristina Martín Jiménez, citada en este blog y es interesante el libro en cuanto, la historia económica del siglo XX estuvo protagonizada por grandes corporaciones. Grandes por su tamaño y presencia en numerosos países, por el elevado número de trabajadores, y por el impresionante volumen de capital que superaba el PIB de muchos Estados. Alfred Chandler, el historiador más prestigioso en la materia, las ha llamado, parodiando la frase de Adam Smith, la mano visible del mercado por su capacidad para controlar todo el proceso, desde el aprovisionamiento a ía distribución. Los nuevos productos que continuamente fueron creando y poniendo al alcance del mercado de masas han moldeado ia sociedad que vivimos. La mayoría de ellas fueron la obra de algún personaje singular, un emprendedor tenaz y visionario, que sin temor al riesgo se aventuró por caminos desconocidos. En este libro se cuenta con rigor, pero de forma distendida y amena, la historia de las más relevantes, destacando lo que las singulariza, y, cuando el caso lo requiere, se relata la vida, ejemplar o tortuosa, de su creador. En unos momentos en que se derrumban las fantasías de la especulación financiera puede ser útil repasar la historia de quienes construyeron los gigantescos edificios del mundo empresarial. Como dijo el poeta, Estos, ay dolor, que ves ahora, campo de soledad mustio collado, fueron un tiempo Itálica famosa. El libro invita a volver la mirada hacia la economía productiva.

Rothschild como J.P.Morgan fueron banqueros de confianza ante lo que serían los nuevos emporios, Rothschild fueron claves en la financiación del ferrocarril… mientras estos se quedaron anclados en el s.XIX , la banca Morgan supo dar el paso transicional del s.XIX al XX. El objetivo último es la ostentación del poder.
A su vez Henry Ford no fue un mago de los negocios sin duda su gran cualidad fue el aprovechamiento de los avances tecnológicos como nunca nadie hizo, para revolucionar el mercado y tomar ventaja en este mundo. Que no se ha escrito sobre el Ford T, traslademos eso al campo del petróleo con los Rockefeller. General Motor era la antítesis de la especialización de Ford y destacaban por su alocamiento en lo empresarial sin grandes pautas.
El contrapunto en Europa eran las químicas y el modelo alemán como Bayer, Basf y Hoescht, que forman parte de IG Farben. Quien dio a los nazis gran parte de sus armas destructoras. Todo escribano hecha un borrón.
Siemens, AEG y General Electric entran a jugar en el terreno de la electricidad. Walter Siemens tuvo errores y la electricidad sin duda interconecto el mundo. En Estados Unidos se ralentizaba en progreso por el problema de las patentes.
Qué decir del mundo de los refrescos gaseosos, más allá de Pemberton, Atlanta y la fórmula exitosa de la Coca Cola con el reto de Pepsi, sin duda con Coca Cola surgen un sinfín de productos imitadores como Afri Cola, Candy Cola, Celery Cola, Sola Cola, Coca Beta, Coke Ola, Koka Nola… y a través de esta bebida se va a la conquista de vida del estilo americano en el mundo. New Coke fue uno de los grandes errores de Coca Cola donde se dio cuenta del error no se identificaba con la sociedad norteamericana y se lanzó en 1985 Coca Cola Classic.
Qué decir sobre MacDonalds, el rey de las franquicias y donde recomiendo el libro comentado en mi blog hace tiempo del negocio de Ray Kroc.
En cuanto a las grandes superficies, Carrefour, sin duda el gigante americano Wall-Mart está asociado a la reaganomics, no hubiese sido posible, desregularización laboral y legitimación políticas antisociales claves del neoliberalismo, sus salarios en el 2004 eran un 23% más bajos que la competencia. El Estado pagaba lo que Wall-Mart se ahorraba y esa es una de las razones de no penetrar en Europa, la gente debía recurrir a servicios médicos de pauperización con sus salarios. Wall-Mart es la esquizofrenia del mercado de la oferta llevado a sus últimas consecuencias.
El éxito de Sony se basó en productos baby (de desarrollo) estrella (que revolucionan el mercado) vacas lecheras (que siguen produciendo beneficios en mercado) y basura (obsoletos), la clave es tener un producto vaca hasta revolucionar el mercado con un producto estrella.
Esto mismo aplíquese a la industria italiana del automóvil cuando Italia no gozaba de grandes momentos Pirelli, Angelli, Fiat, los grandes de la industria automovilística.
Michelin como The New York Times eran empresas familiares y en un principio Michelin bastante férrea hasta entender los designios del mundo actual. Los ataques por parte de IBM para intentar que el periódico estuviese fuera de manos familiares, manejados también por L.Gerstner no intimidaron a Arthur Sulzberger en 1996 y nombró presidente a su hijo y vicepresidente un sobrino. Diciendo a los accionistas que para crear valor a largo plazo no se debían dejar llevar por los vaivenes de Wall Street y si la filosofía del periódico.

En lo cinematográfico las seis grandes compañías que habían representado el glamour de Hollywood, en los últimos tiempos han pasado de ser estudios independientes a imperios mediáticos, más o menos estables que utilizan para sus fines. La distinción de los musicales de la Metro, los western de la Fox, las crítica social del cine negro de la Warner, las comedias chispeantes de la Columbia son algo del pasado y para poder ver solo en Dvd.

Wall Street Journal fue un periódico que hasta 1945 no era a destacar, en 1970 por el aura sagrada de la economía, adquiere más relevancia, en 1950 160.000 ejemplares y en 1970 1,2 millones frente a los 2 millones de 1980, el motivo sencillo, sus valiosos análisis pero como dicen sus críticos, dice lo que los brokers de Wall Street desean oír.

En lo informático IBM fue víctima de los ordenadores personales y su gran poder fue migajas ante estos, a partir de Silicon Valley, Bill Gates tuvo el acierto de acompañar su programa con software, Word su gran éxito pero el mundo de la informática no se puede acotar plenamente y la innovación le dio a Steve Jobs La Corona con Apple, IPods, MP3, IPhone, IPad… y Bill Gates siguió camino por África para erradicar malaria.

Nokia, no es el espía que llegó del frío, apuesta por las tecnologías de la comunicación por un contexto favorable, en los años 80 aparecen los primeros móviles siguiendo la estela de Motorola en 1973, un campo virgen, liderado en Europa por la alemana Siemens y la sueca Ericson. Nokia se puso a la sombra de la empresa sueca y los países escandinavos se comprometían al protocolo NMC, mientras el resto de los países europeos se desmarcaban cada uno con el suyo, haciendo una gran plataforma para Nokia- Ericson.
Con los móviles de segunda generación y tecnología digital (GSM)Europa espabila y Nokia debe arriesgar entre mayor inversión, realmente nunca apostó por la telefonía y seguir produciendo aparatos obsoletos para la quebrada Unión Soviética.
Ollila, el presidente apuesta claramente por la telefonía, con la tercera generación (UMTS), Nokia llega al 39% del mercado muy por delante del segundo pero los móviles con menos prestaciones, precios irrisorios o los regalan los operadores de telefonía, Nokia subcontrata la gama baja de aparatos y las fábricas de Finlandia para los productos de alta gama, pero la competencia es muy fuerte, como los «tigres asiáticos», la India. (LG, Samsung, Intel, Acer…).

Finalmente en España destaca Iberdrola, su plan estratégico en 2002, dos aspectos, presencia en Latinoamérica y potenciando las energías menos contaminantes, (ciclo combinado) o renovables, dedicando el 50% de su inversión a las renovables (eólica). España es el tercer país europeo tras Alemania y Dinamarca.
Su logo juvenil tiene tres árboles, uno azul (agua y aire), otro rojo (fuego y gas) y otro verde (que encarna la madre tierra). En esta combinación de técnica con la naturaleza nos jugamos el venidero futuro.

This is an interesting book known beyond the Sevillian researcher, Cristina Martín Jiménez, cited in this blog and the book is interesting in that the economic history of the 20th century was carried out by large corporations. Great for its size and presence in many countries, for the large number of workers, and for the impressive volume of capital that exceeded the GDP of many States. Alfred Chandler, the most prestigious historian on the subject, has called them, parodying Adam Smith’s phrase, the visible hand of the market for its ability to control the entire process, from procurement to distribution. The new products that were continually creating and making available to the mass market have shaped the society we live. Most of them were the work of some singular character, a tenacious and visionary entrepreneur, who without fear of risk ventured into unknown ways. In this book, the history of the most relevant ones is told rigorously, but in a relaxed and entertaining way, highlighting what distinguishes them, and when the case requires it, the life, exemplary or tortuous, of its creator is told. At a time when the fantasies of financial speculation are crumbling, it can be useful to review the history of those who built the gigantic buildings of the business world. As the poet said, These, woe, and sorrow, which you see now, field of withered loneliness, were a famous Italic time. The book invites us to turn our attention to the productive economy.

Rothschild as JP Morgan were trusted bankers to what would be the new emporiums, Rothschild were key in the financing of the railroad … while these were anchored in the nineteenth century, the Morgan bank knew how to take the transitional step of the nineteenth century to the XX. The ultimate goal is the ostentation of power.
At the same time, Henry Ford was not a business magician. Without a doubt, his great quality was the use of technological advances like no one ever did, to revolutionize the market and take advantage in this world. That has not been written about the Ford T, we translate that to the oil field with the Rockefellers. General Motor was the antithesis of Ford’s specialization and stood out for its focus on business without great guidelines.
The counterpoint in Europe was the chemical and the German model as Bayer, Basf and Hoescht, which are part of IG Farben. Who gave the Nazis a large part of their destructive weapons. All scribe done a blur.
Siemens, AEG and General Electric enter to play in the field of electricity. Walter Siemens had errors and electricity undoubtedly interconnected the world. In the United States, the problem of patents slowed down in progress.
What about the world of gaseous soft drinks, beyond Pemberton, Atlanta and the successful formula of Coca Cola with the challenge of Pepsi, no doubt with Coca Cola arise a host of imitation products such as Afri Cola, Candy Cola, Celery Cola, Sola Cola, Coca Beta, Coke Ola, Koka Nola … and through this drink goes to the conquest of American style life in the world. New Coke was one of the big mistakes of Coca Cola where he realized the mistake was not identified with American society and was launched in 1985 Coca Cola Classic.
What to say about MacDonalds, the king of franchising and where I recommend the book commented on my blog some time ago of the business of Ray Kroc.
As for large stores, Carrefour, undoubtedly the American giant Wall-Mart is associated with the reaganomics, it would not have been possible, labor deregulation and legitimation key anti-social policies of neoliberalism, their salaries in 2004 were 23% lower than the competition The State paid what Wall-Mart saved and that is one of the reasons for not penetrating Europe, people had to resort to pauperization medical services with their salaries. Wall-Mart is the schizophrenia of the supply market brought to its ultimate consequences.
The success of Sony was based on baby products (development) star (which revolutionize the market) dairy cows (which continue to produce profits in the market) and garbage (obsolete), the key is to have a cow product to revolutionize the market with a product star.
The same applies to the Italian automotive industry when Italy did not enjoy great moments Pirelli, Angelli, Fiat, the great ones of the automobile industry.
Michelin as The New York Times were family businesses and in the beginning Michelin very strong until understanding the designs of the current world. The attacks by IBM to try to get the newspaper out of family hands, also managed by L.Gerstner did not intimidate Arthur Sulzberger in 1996 and appointed his son as president and vice president a nephew. Telling shareholders that to create long-term value they should not be swayed by Wall Street swings and the philosophy of the newspaper.

In film, the six great companies that had represented the glamor of Hollywood, in recent times have gone from being independent studies to media empires, more or less stable that they use for their purposes. The distinction of the musicals of the Metro, the western of the Fox, the social criticism of the black cinema of the Warner, the scintillating comedies of the Columbia are something of the past and to be able to see only in DVD.

Wall Street Journal was a newspaper that until 1945 was not to highlight, in 1970 by the sacred aura of the economy, becomes more relevant, in 1950 160,000 copies and in 1970 1.2 million compared to 2 million in 1980, the simple reason , his valuable analyzes but as his critics say, he says what the Wall Street brokers want to hear.

In IT IBM was a victim of personal computers and its great power was crumbs before these, from Silicon Valley, Bill Gates had the wisdom to accompany your program with software, Word its great success but the world of computing can not be to fully delimit and innovation gave Steve Jobs The Crown with Apple, IPods, MP3, IPhone, IPad … and Bill Gates went through Africa to eradicate malaria.

Nokia, is not the spy that came from the cold, committed to communication technologies for a favorable context, in the 80s appear the first mobile phones following the wake of Motorola in 1973, a virgin field, led in Europe by the German Siemens and the Swedish Ericson. Nokia was placed in the shadow of the Swedish company and the Scandinavian countries committed to the NMC protocol, while the rest of the European countries were different each with their own, making a great platform for Nokia-Ericson.
With second-generation mobiles and digital technology (GSM) Europe sparks and Nokia must risk between more investment, really never bet on telephony and continue to produce obsolete equipment for the broken Soviet Union.
Ollila, the president is clearly betting on telephony, with the third generation (UMTS), Nokia reaches 39% of the market far ahead of the second but the mobiles with fewer benefits, ridiculous prices or give them the phone operators, Nokia subcontracts the Low-end equipment and factories in Finland for high-end products, but competition is very strong, such as the «Asian tigers», India. (LG, Samsung, Intel, Acer …).

Finally in Spain Iberdrola highlights, its strategic plan in 2002, two aspects, presence in Latin America and enhancing less polluting (combined cycle) or renewable energies, dedicating 50% of its investment to renewable (wind). Spain is the third European country after Germany and Denmark.
Its juvenile logo has three trees, one blue (water and air), another red (fire and gas) and another green (which embodies the mother earth). In this combination of technique with nature we play the future future.

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