Los Papas que marcaron la Historia — Luis Jiménez Alcaide/ Popes That Marked History by Luis Jiménez Alcaide

Sin duda este libro me parece muy didáctico además de interesante en todo lo concerniente a los “Papas”, cosas las cuales no conocía y todo lo que engloba. La mención más antigua de la palabra «papa» (derivada del griego «pappas») aparece en la tumba del pontífice Marcelino (siglo III), aplicándose también en esa época a otros obispos orientales, no siendo por tanto utilizada como exclusiva del Obispo de Roma hasta finales del siglo IV. Pero también se llaman papas a los líderes de otras Iglesias cristianas, como la Ortodoxa Copta, que postula que sus papas provienen desde San Marcos el Evangelista, o la Iglesia Armenia, que además los denomina katholikos. Igualmente al General de los Jesuitas se le llama papa Negro, por llevar sotana negra, mientras que los papas de Roma llevan sotana blanca desde San Pío V (siglo XVI).
Los papas de Roma también ostentan otros títulos, tales como Obispo de Roma, Vicario de Cristo, Sucesor del Príncipe de los Apóstoles, Sucesor de San Pedro, Príncipe de los Obispos, Sumo Pontífice, Primado de la Iglesia, Primado de Italia, Siervo de los Siervos de Dios, Arzobispo y Metropolitano de la Provincia de Roma, Padre de los Reyes, Patriarca de Occidente, Pastor del Rebaño de Cristo y Soberano del Estado de la Ciudad del Vaticano. Doscientos sesenta y cuatro papas han existido.

La elección del nombre Juan XXIII extrañó a todos, pues hacía más de quinientos años que ningún papa se hacía llamar así, cuando ese nombre había sido muy común entre los papas, por eso de que Juan fue el discípulo predilecto de Cristo. Los más informados cayeron en la cuenta de que el último papa Juan fue también un XXIII, aunque realmente fue el antipapa responsable de que ese nombre dejara de elegirse, y que fue depuesto en el concilio de Constanza en 1415. Pero realmente, el Juan XXIII ahora elegido debería ser Juan XXII, pues en la lista de papas no hay ningún Juan XX, ya que el que tomó el nombre de Juan XXI estaba convencido de que había existido un Juan en el siglo IX.
Era distinto a cualquier papa; era primero y ante todo un ser humano. Era un cristiano humilde, un católico universal, era el papa del universo. Sus colaboradores se quejaron de que había permitido que los comunistas ganasen muchos votos en las elecciones generales; incluso había concedido una entrevista a la hija del presidente ruso Kruschev y a su yerno, como redactor-jefe de Izvestia, en un momento delicado de la política italiana. Así, pues, se convirtió en el primer papa de la historia que fue atacado por la prensa de derechas de su tierra natal. Mientras que sus antecesores habían abroncado al mundo con denuncias, advertencias, condenas, etc., Juan XXIII lo amó, alentó, le sonrió como un querubín desde las alturas. La primera navidad como papa, después de la misa solemne, visitó hospitales de niños y ancianos y la prisión, que ningún papa después de Pío IX (en el siglo XIX) había visitado.
Frente al gobierno personalista de su antecesor, el papa Juan XXIII restableció el cargo de Secretario de Estado y revitalizó y renovó diferentes organismos de la curia, así como la costumbre de celebrar audiencias. Incrementó el Sacro Colegio Cardenalicio desde setenta a ochenta y siete u ochenta y nueve miembros, nombrando cardenales no europeos para dar al Colegio una composición demográfica más equilibrada y acorde con el carácter internacional del catolicismo.
Señaló el papa que sería bueno para la Iglesia y para el mundo que la Iglesia se pusiera al día. Debía de ser un Concilio pastoral, no dogmático ni condenatorio. En octubre del año 1962, el papa Juan XXIII, con ochenta y un años, en la alocución de apertura del Concilio Vaticano II, manifestó que no habría lugar para escuchar a los profetas de la condenación, que la Iglesia debía ponerse al día de una manera radical y sin temor, que por parte de Roma las guerras frías entre las Iglesias habían terminado y que no habría más anatemas. La presencia de observadores no católicos era un signo del cambio de corazón de la Iglesia. En efecto, asistieron dieciocho sectas cristianas no católicas romanas, y delegados del islán, del budismo y de otras religiones.
Las conclusiones sobre el deber de los católicos de practicar la «paternidad responsable» al planificar sus familias, reconociendo que traer al mundo tantos hijos como biológicamente se pudiese no siempre era una «bendición», con independencia del nivel de pobreza de la familia. También el papa Juan XXIII decidió que la misa podía celebrarse en lengua vulgar en vez del latín, aunque esta normativa no se implantó hasta el papado de su sucesor.
Recién inaugurado el Concilio se recrudeció la «guerra fría», con la crisis de los misiles de Cuba. El papa instó a los presidentes Kennedy y Kruschev a que obrasen con prudencia.
Otro rasgo importante del papa Juan XXIII fue su ecumenismo, relacionándose con personajes como el patriarca de la Iglesia Ortodoxa de Oriente, con el que mantenía una amistad de sus tiempos en Grecia; con el arzobispo anglicano de Canterbury, primado de la Iglesia Anglicana, que hacía más de cuatro siglos que permanecía separada; con el moderador de la Iglesia Presbiteriana de Escocia o con el presidente de la Iglesia Episcopaliana de Estados Unidos.

Juan Pablo II, el Papa viajero, aclaró parte del pasado de la Iglesia con disculpas, teniendo el mérito de haberse esforzado más que ningún otro papa para disculparse por los crímenes y los errores cometidos en nombre de la fe: después de veintinueve papas, durante trescientos cincuenta y nueve años, aunque después de catorce años de su papado, se disculpó por la condena de Galileo por decir que la tierra giraba alrededor del sol; también expresó su pesar por la persecución de los protestantes durante los últimos cuatro siglos, y se disculpó ante los árabes por los crímenes cometidos en las cruzadas a Tierra Santa; igualmente pidió perdón por los abusos cometidos por el proselitismo durante la era del colonialismo europeo; condenó también el silencio de la Iglesia sobre los asesinatos de la Mafia en Italia; reconoció el Estado judío de Israel, aunque después de tres décadas de su elección. Pero a pesar de que disculpó muchas cosas, aún le quedaron muchas más: quema de brujas, comportamiento antisemítico durante muchos años, atropellos de la inquisición, etc.

Benedicto XVI, intelectual y alma gemela de su antecesor, con ideas conservadores respecto a muchos temas candentes, considera que el cristiano occidental vive en una era neopagana marcada por la idolatría del dinero, el prestigio, el placer y el poder. El 11 de febrero de 2013 anunció por sorpresa su dimisión, alegando falta de fuerzas, haciéndose efectiva el 28 de febrero del mismo año, abandonando el Vaticano en helicóptero, mientras que las campanas de toda Roma teñían, con destino a Castelgandolfo, donde desde el balcón del Palacio Apostólico dirigió sus últimas palabras como papa, dio la bendición y se retiró; la guardia suiza que custodiaba el portón fue relevada, a la vez que se cerraron los postigos, simbolizando de este modo el fin del pontificado, pasando a ser papa emérito, manteniendo el tratamiento de Su Santidad, con la intención de dedicarse a la oración y al retiro espiritual. Esta decisión de dimitir es excepcional en la historia del papado, si bien Gregorio XII (1415) dimitió para resolver el Cisma existente y Celestino V (1294) por considerarse incapaz de desarrollar unas labores que lo desbordaban. Hasta el 2 de mayo, el papa emérito residió en Castelgandolfo, trasladándose después al Monasterio Mater Ecclesiae, dentro del Vaticano, disponiendo, además de la suya, de una habitación para alojar a su hermano sacerdote cuando lo visite.

Jorge Mario Bergoglio, como Francisco (2013-?), en honor de San Francisco de Asís, que se caracterizó por su entrega a los pobres y su gran humildad; al parecer, le sugirieron el nombre de Adriano, por Adriano VI (1522-1523), que fue un reformista, o Clemente, como una venganza contra Clemente XIV (1769-1775), que fue el que prohibió la orden de los Jesuitas. Es el primer papa del Hemisferio Sur, el primero americano, el primero de habla hispana después de Alejandro VI (1492-1503) y el primero no europeo después del sirio Gregorio III (731-741). Su carácter sencillo y campechano ha ganado el corazón de muchos cristianos. Ha fijado su residencia en la Casa de Santa Marta, renunciado al Palacio Apostólicos usado desde el papado de Pío X (1903-1914). Hasta la fecha de terminación de esta obra, en este, hasta ahora corto, pontificado se ha apreciado una mejora de la imagen de la Iglesia, principalmente por el lenguaje claro y directo del papa Francisco, que proporciona titulares muy frecuentes contra la corrupción, mundanidad y ambición.

LISTA DE PAPAS EN LA HISTORIA
1. San Pedro (64?-67?)
2. San Lino (67?-79?)
3. San Anacleto (76?-91?)
4. San Clemente I (88?-101?)
5. San Evaristo (97?-109?)
6. San Alejandro I (105?-116?)
7. San Sixto I (115?-125?)
8. San Telesforo (125?-136?)
9. San Higinio (136?-142?)
10. San Pío I (140?-155?)
11. San Aniceto (155?-166?)
12. San Sotero (166?-175?)
13. San Eleuterio (174?-189?)
14. San Víctor I (189?-199?)
15. San Ceferino (198?-217)
16. San Calixto I (217-222)
17. San Urbano I (222-230)
18. San Ponciano (230-235)
19. San Antero (235-236)
20. San Fabián (236-250)
21. San Cornelio (251-253)
22. San Lucio I (253-254)
23. San Esteban I (254-257)
24. San Sixto II (257-258)
25. San Dionisio (259?-268)
26. San Félix I (269-274)
27. San Eutiquiano (275-283)
28. San Cayo (283-296)
29. San Marcelino (296-304)
30. San Marcelo I (308-309)
31. San Eusebio (309-310)
32. San Melquíades (311-314)
33. San Silvestre I (314-335)
34. San Marcos (336)
35. San Julio I (337-352)
36. Liberio (352-366)
37. San Dámaso I (366-384)
38. San Siricio (384-399)
39. San Anastasio I (399-401)
40. San Inocencio I (402-417)
41. San Zósimo (417-418)
42. San Bonifacio I (418-422)
43. San Celestino I (422-432)
44. San Sixto III (432-440)
45. San León I (440-461)
46. San Hilario (461-468)
47. San Simplicio (468-483)
48. San Félix II (o III) (483-492)
49. San Gelasio I (492-496)
50. Anastasio II (496-498)
51. San Simmaco (498-514)
52. San Hormisdas (514-523)
53. San Juan I (523-526)
54. San Félix III (IV) (526-530)
55. Bonifacio II (530-532)
56. Juan II (533-535)
57. San Agapito I (535-536)
58. San Silverio (536-537)
59. Vigilio (537-555)
60. Pelagio I (556-561)
61. Juan III (561-574)
62. Benedicto I (575-579)
63. Pelagio II (579-590)
64.- San Gregorio I (590-604)
65. Sabiniano (604-606)
66. Bonifacio III (607)
67. San Bonifacio IV (608-615)
68. San Deodato I (615?-618)
69. Bonifacio V (619-625)
70. Honorio I (625-638)
71. Severino (640)
72. Juan IV (640-642)
73. Teodoro I (642-649)
74. San Martín I (649-653)
75. San Eugenio I (654-657)
76. San Vitaliano (657-672)
77. Deodato II (672-676)
78. Dono (676-678)
79. San Agatón (678-681)
80. San León II (682-683)
81. San Benedicto II (684-685)
82. Juan V (685-686)
83. Conon (686-687)
84. San Sergio I (687-701)
85. Juan VI (701-705)
86. Juan VII (705-707)
87. Sisinio (708)
88. Constantino (708-715)
89. San Gregorio II (715-731)
90. San Gregorio III (731-741)
91. San Zacarías (741-752)
92. Esteban II (752-757)
93. San Pablo I (757-767)
94. Esteban III (o II) (768-772)
95. Adriano I (772-795)
96. San León III (795-816).
97. Esteban IV (816-817)
98. San Pascual I (817-824)
99. Eugenio II (824-827)
100. Valentín (827)
101. Gregorio IV (827?-844)
102. Sergio II (844-847)
103. San León IV (847-855)
104. Benedicto III (855-858)
105. San Nicolás I (858-867)
106. Adriano II (867-872)
107. Juan VIII (872-882)
108. Mariano I (882-884)
109. San Adriano III (884-885)
110. San Esteban V (885-891)
111. Formoso (891-896)
112. Bonifacio VI (896)
113. Esteban VI (896-897)
114. Romano (897)
115. Teodoro II (897)
116. Juan IX (898-900)
117. Benedicto IV (900-903)
118. León V (903)
119. Sergio III (904-911)
120. Anastasio III (911-913)
121. Landón (913-914)
122. Juan X (914-928)
123. León VI (928)
124. Esteban VII (928-931)
125. Juan XI (931-935)
126. León VII (936-939)
127. Esteban VIII (939-942)
128. Marino II (942-946)
129. Agapito II (946-955)
130. Juan XII (955-964)
131. León VIII (963?-965)
132. Benedicto V (964?-965)
133. Juan XIII (965-972)
134. Benedicto VI (973-974)
135. Benedicto VII (974-983)
136. Juan XIV (983-984)
137. Juan XV (985-996)
138. Gregorio V (996-999)
139. Silvestre II (999-1003)
140. Juan XVII (1003)
141. Juan XVIII (1003?-1009?)
142. Sergio IV (1009-1012)
143. Benedicto VIII (1012-24)
144. Juan XIX (1024-1032)
145. Benedicto IX (1032-1047?)
146. Silvestre III (1045)
147. Gregorio VI (1045-1046)
148. Clemente II (1046-1047)
149. Dámaso II (1048)
150. San León IX (1048?-1054)
151. Víctor II (1055-1057)
152. Esteban IX (1057-1059?)
153. Nicolás II (1059-1061)
154. Alejandro II (1061-1073)
155. San Gregorio VII (1073-85)
156. San Víctor III (1086-1087)
157. Beato Urbano II(1088-99)
158. Pascual II (1099-1118)
159. Gelasio II (1118-1119)
160. Calixto II (1119-1124)
161. Honorio II (1124-1130)
162. Inocencio II (1130-1143)
163. Celestino II (1143-1144)
164. Lucio II (1144-1145)
165. San Eugenio III (1145-1153)
166. Anastasio IV (1153-1154)
167. Adriano IV (1154-1159)
168. Alejandro III (1159-1181)
169. Lucio III (1181-1185)
170. Urbano III (1185-1187)
171. Gregorio VIII (1187)
172. Clemente III (1187-1191)
173. Celestino III (1191-1198)
174. Inocencio III (1198-1216)
175. Honorio III (1216-1227)
176. Gregorio IX (1227-1241)
177. Celestino IV (1241)
178. Inocencio IV (1243-1254)
179. Alejandro IV (1254-1261)
180. Urbano IV (1261?-1264)
181. Clemente IV (1265-1268)
182. San Gregorio X (1271-1276)
183. Beato Inocencio V (1276)
184. Adriano V (1276)
185. Juan XXI (1276-1277)
186. Nicolás III (1277-1280)
187. Martín IV (1281-1285)
188. Honorio IV (1285-1287)
189. Nicolás IV (1288-1292)
190. San Celestino V (1294)
191. Bonifacio VIII (1294-1303)
192. Beato Benedicto XI(1303-04)
193. Clemente V (1305-1314)
194. Juan XXII (1316-1334)
195. Benedicto XII (1334-1342)
196. Clemente VI (1342-1352)
197. Inocencio VI (1352-1362)
198. Beato Urbano V (1362-1370)
199. Gregorio XI (1370-1378)
200. Urbano VI (1378-1389)
201. Bonifacio IX (1389-1404)
202. Inocencio VII (1404-1406)
203. Gregorio XII (1406-1415)
204. Martín V (1417-1431)
205. Eugenio IV (1431-1447)
206. Nicolás V (1447-1455)
207. Calixto III (1455-1458)
208. Pío II (1458-1464)
209. Pablo II (1464-1471)
210. Sixto IV (1471-1484)
211. Inocencio VIII (1484-1492)
212. Alejandro VI (1492-1503)
213. Pío III (1503)
214. Julio II (1503-1513)
215. León X (1513-1521)
216. Adriano VI (1522-1523)
217. Clemente VII (1523-1534)
218. Pablo III (1534-1549)
219. Julio III (1550-1555)
220. Marcelo II (1555)
221. Pablo IV (1555-1559)
222. Pío IV (1559-1565)
223. San Pío V (1566-1572)
224. Gregorio XIII (1572-1585)
225. Sixto V (1585-1590)
226. Urbano VII (1590)
227. Gregorio XIV (1590-1591)
228. Inocencio IX (1591)
229. Clemente VIII (1592-1605)
230. León XI (1605)
231. Pablo V (1605-1621)
232. Gregorio XV (1621-1623)
233. Urbano VIII (1623-1644)
234. Inocencio X (1644-1655)
235. Alejandro VII (1655-1667)
236. Clemente IX (1667-1669)
237. Clemente X (1670-1676)
238. Beato Inocencio XI(1676-89)
239. Alejandro VIII (1689-1691)
240. Inocencio XII (1691-1700)
241. Clemente XI (1700-1721).
242. Inocencio XIII (1721-1724)
243. Benedicto XIII (1724-1730)
244. Clemente XII (1730-1740)
245. Benedicto XIV (1740-1758)
246. Clemente XIII (1758-1769)
247. Clemente XIV (1769-1775)
248. Pío VI (1775-1799)
249. Pío VII (1800-1823)
250. León XII (1823-1829)
251. Pío VIII (1829-1830)
252. Gregorio XVI (1831-1846)
253. Beato Pío IX (1846-1878)
254. León XIII (1878-1903)
255. San Pío X (1903-1914)
256. Benedicto XV (1914-1822)
257. Pío XI (1922-1939)
258. Beato Pío XII (1939-1958)
259. San Juan XXIII (1958-1963)
260. Beato Pablo VI (1963-1978)
261. Juan Pablo I (1978)
262.San Juan Pablo II (1978-2005)
263. Benedicto XVI (2005-?)
264. Francisco I (2013-?)

Undoubtedly, this book seems to me very didactic, as well as interesting in everything concerning the “Popes”, things I did not know about and everything that it encompasses. The earliest mention of the word “pope” (derived from the Greek “pappas”) appears in the tomb of the Pontiff Marcelino (3rd century), also applied at that time to other Eastern bishops, not being therefore used exclusively by the Bishop of Rome until the end of the 4th century. But the leaders of other Christian Churches are also called popes, such as the Coptic Orthodox, who postulates that their popes come from St. Mark the Evangelist, or the Armenian Church, which also calls them katholikos. Likewise the General of the Jesuits is called the Black Pope, for wearing a black cassock, while the popes of Rome wear a white cassock from St. Pius V (sixteenth century).
The popes of Rome also hold other titles, such as Bishop of Rome, Vicar of Christ, Successor of the Prince of the Apostles, Successor of St. Peter, Prince of Bishops, Supreme Pontiff, Primate of the Church, Primate of Italy, Servant of the Servants of God, Archbishop and Metropolitan of the Province of Rome, Father of the Kings, Patriarch of the West, Shepherd of the Flock of Christ and Sovereign of the State of the Vatican City. Two hundred sixty-four potatoes have existed.

The choice of the name John XXIII surprised everyone, because more than five hundred years ago no pope called himself that, when that name had been very common among the popes, that is why John was the favorite disciple of Christ. The most informed ones realized that the last Pope John was also a XXIII, although he was really the antipope responsible for that name being left unchosen, and that he was deposed at the Council of Constance in 1415. But really, John XXIII now chosen should be John XXII, because in the list of popes there is no John XX, since the one who took the name of John XXI was convinced that there had been a John in the ninth century.
He was different from any pope; It was first and foremost a human being. He was a humble Christian, a universal Catholic, he was the Pope of the universe. His collaborators complained that he had allowed the communists to win many votes in the general elections; he had even granted an interview to the daughter of Russian President Kruschev and his son-in-law, as editor-in-chief of Izvestia, at a delicate moment in Italian politics. Thus, he became the first pope in history to be attacked by the right-wing press of his native land. While his predecessors had abroncado to the world with denunciations, warnings, condemnations, etc., Juan XXIII loved it, it encouraged, he smiled to him like a cherub from the heights. The first Christmas as pope, after the solemn Mass, visited hospitals for children and the elderly and the prison, which no Pope after Pius IX (in the nineteenth century) had visited.
Faced with the personal government of his predecessor, Pope John XXIII reestablished the position of Secretary of State and revitalized and renewed different agencies of the curia, as well as the custom of holding hearings. He increased the Sacred College of Cardinals from seventy to eighty-seven or eighty-nine members, appointing non-European cardinals to give the College a more balanced demographic composition and in accordance with the international character of Catholicism.
The pope pointed out that it would be good for the Church and for the world for the Church to catch up. It must have been a Pastoral Council, not dogmatic or condemnatory. In October of the year 1962, Pope John XXIII, eighty-one years old, in the opening address of the Second Vatican Council, said that there would be no place to listen to the prophets of condemnation, that the Church should be brought up to date. Radically and without fear, that on Rome’s part the cold wars between the Churches were over and that there would be no more anathemas. The presence of non-Catholic observers was a sign of the change of heart of the Church. In fact, eighteen non-Roman Catholic Christian sects and delegates from Islam, Buddhism and other religions attended.
The conclusions about the duty of Catholics to practice “responsible fatherhood” when planning their families, recognizing that bringing as many children to the world as biologically could be was not always a “blessing”, regardless of the level of poverty of the family. Also Pope John XXIII decided that the mass could be celebrated in the vulgar language instead of Latin, although this regulation was not implemented until the papacy of his successor.
The Council was recently inaugurated when the “cold war” intensified, with the Cuban missile crisis. The Pope urged Presidents Kennedy and Khrushchev to work with prudence.
Another important feature of Pope John XXIII was his ecumenism, relating to characters such as the patriarch of the Orthodox Church of the East, with whom he maintained a friendship of his times in Greece; with the Anglican Archbishop of Canterbury, primate of the Anglican Church, who had been separated for more than four centuries; with the moderator of the Presbyterian Church of Scotland or with the president of the Episcopal Church of the United States.

John Paul II, the traveling Pope, clarified part of the Church’s past with apologies, having the merit of striving more than any other pope to apologize for the crimes and errors committed in the name of faith: after twenty-nine popes, during three hundred and fifty-nine years, although after fourteen years of his papacy, he apologized for Galileo’s condemnation for saying that the earth revolved around the sun; he also expressed his regret at the persecution of Protestants during the last four centuries, and apologized to the Arabs for the crimes committed in the crusades to the Holy Land; he also apologized for the abuses committed by proselytism during the era of European colonialism; He also condemned the silence of the Church about the Mafia murders in Italy; He recognized the Jewish state of Israel, albeit after three decades of his election. But even though he apologized many things, he still had many more: burning witches, anti-Semitic behavior for many years, abuses of the Inquisition, etc.

Benedict XVI, intellectual and soul mate of his predecessor, with conservative ideas on many burning issues, believes that the Western Christian lives in a neo-pagan era marked by the idolatry of money, prestige, pleasure and power. On February 11, 2013 he announced his resignation by surprise, claiming lack of strength, becoming effective on February 28 of the same year, leaving the Vatican by helicopter, while the bells of all Rome dyed, bound for Castelgandolfo, where from the Balcony of the Apostolic Palace addressed his last words as Pope, gave the blessing and retired; the Swiss guard guarding the gate was relieved, while the shutters were closed, symbolizing in this way the end of the pontificate, becoming pope emeritus, maintaining the treatment of His Holiness, with the intention of dedicating himself to prayer and to the spiritual retreat. This decision to resign is exceptional in the history of the papacy, although Gregory XII (1415) resigned to resolve the existing Schism and Celestine V (1294) because he considered himself incapable of performing tasks that overflowed. Until May 2, the pope emeritus resided in Castel Gandolfo, then moved to the Mater Ecclesiae Monastery, inside the Vatican, arranging, in addition to his, a room to house his brother priest when he visits.

Jorge Mario Bergoglio, like Francisco (2013-?), In honor of St. Francis of Assisi, which was characterized by his dedication to the poor and his great humility; apparently, they suggested the name of Adriano, by Adriano I SAW (1522-1523), that was a reformer, or Clemente, like a revenge against Merciful XIV (1769-1775), that was the one that prohibited the order of the Jesuits. He is the first pope of the Southern Hemisphere, the first American, the first Spanish-speaking after Alexander VI (1492-1503) and the first non-European after the Syrian Gregory III (731-741). His simple and easy-going character has won the hearts of many Christians. He has taken up residence in the House of Santa Marta, renouncing the Apostolic Palace used since the papacy of Pius X (1903-1914). Until the date of completion of this work, in this, so far short, pontificate has seen an improvement in the image of the Church, mainly by the clear and direct language of Pope Francis, who provides frequent headlines against corruption, worldliness and ambition.

LIST OF POPES IN HISTORY
1. San Pedro (64? -67?)
2. San Lino (67? -79?)
3. San Anacleto (76? -91?)
4. San Clemente I (88? -101?)
5. San Evaristo (97? -109?)
6. San Alejandro I (105? -116?)
7. San Sixto I (115? -125?)
8. San Telesforo (125? -136?)
9. San Higinio (136? -142?)
10. St. Pius I (140? -155?)
11. San Aniceto (155? -166?)
12. San Sotero (166? -175?)
13. San Eleuterio (174? -189?)
14. San Víctor I (189? -199?)
15. San Ceferino (198? -217)
16. St. Callistus I (217-222)
17. San Urbano I (222-230)
18. San Ponciano (230-235)
19. San Antero (235-236)
20. San Fabian (236-250)
21. Saint Cornelius (251-253)
22. St. Lucius I (253-254)
23. San Esteban I (254-257)
24. Saint Sixtus II (257-258)
25. San Dionisio (259? -268)
26. Saint Felix I (269-274)
27. San Eutiquiano (275-283)
28. San Cayo (283-296)
29. Saint Marcellin (296-304)
30. San Marcelo I (308-309)
31. Saint Eusebio (309-310)
32. San Melquiades (311-314)
33. San Silvestre I (314-335)
34. Saint Mark (336)
35. San Julio I (337-352)
36. Liberius (352-366)
37. San Damaso I (366-384)
38. San Siricio (384-399)
39. San Anastasio I (399-401)
40. San Inocencio I (402-417)
41. San Zósimo (417-418)
42. Saint Boniface I (418-422)
43. San Celestino I (422-432)
44. San Sixto III (432-440)
45. San Leon I (440-461)
46. ​​San Hilario (461-468)
47. San Simplicio (468-483)
48. Saint Felix II (or III) (483-492)
49. San Gelasio I (492-496)
50. Anastasius II (496-498)
51. San Simmaco (498-514)
52. San Hormisdas (514-523)
53. San Juan I (523-526)
54. Saint Felix III (IV) (526-530)
55. Boniface II (530-532)
56. John II (533-535)
57. San Agapito I (535-536)
58. San Silverio (536-537)
59. Vigilius (537-555)
60. Pelagio I (556-561)
61. John III (561-574)
62. Benedict I (575-579)
63. Pelagio II (579-590)
64.- San Gregorio I (590-604)
65. Sabinian (604-606)
66. Boniface III (607)
67. St. Boniface IV (608-615)
68. San Deodato I (615? -618)
69. Bonifacio V (619-625)
70. Honorius I (625-638)
71. Severino (640)
72. John IV (640-642)
73. Theodore I (642-649)
74. San Martín I (649-653)
75. Saint Eugene I (654-657)
76. San Vitaliano (657-672)
77. Deodato II (672-676)
78. Dono (676-678)
79. San Agatón (678-681)
80. San Leon II (682-683)
81. Saint Benedict II (684-685)
82. Juan V (685-686)
83. Conon (686-687)
84. San Sergio I (687-701)
85. John VI (701-705)
86. John VII (705-707)
87. Sisinium (708)
88. Constantine (708-715)
89. Saint Gregory II (715-731)
90. Saint Gregory III (731-741)
91. San Zacarias (741-752)
92. Esteban II (752-757)
93. Saint Paul I (757-767)
94. Esteban III (or II) (768-772)
95. Adriano I (772-795)
96. San Leon III (795-816).
97. Stephen IV (816-817)
98. San Pascual I (817-824)
99. Eugene II (824-827)
100. Valentine (827)
101. Gregory IV (827? -844)
102. Sergio II (844-847)
103. Saint Leo IV (847-855)
104. Benedict III (855-858)
105. San Nicolás I (858-867)
106. Adriano II (867-872)
107. John VIII (872-882)
108. Mariano I (882-884)
109. Saint Adriano III (884-885)
110. San Esteban V (885-891)
111. Formosus (891-896)
112. Boniface VI (896)
113. Esteban VI (896-897)
114. Roman (897)
115. Theodore II (897)
116. John IX (898-900)
117. Benedict IV (900-903)
118. Leon V (903)
119. Sergio III (904-911)
120. Anastasius III (911-913)
121. Landón (913-914)
122. Juan X (914-928)
123. Leon VI (928)
124. Stephen VII (928-931)
125. Juan XI (931-935)
126. Leo VII (936-939)
127. Stephen VIII (939-942)
128. Marino II (942-946)
129. Agapito II (946-955)
130. John XII (955-964)
131. Leo VIII (963? -965)
132. Benedict V (964? -965)
133. Juan XIII (965-972)
134. Benedict VI (973-974)
135. Benedict VII (974-983)
136. Juan XIV (983-984)
137. John XV (985-996)
138. Gregory V (996-999)
139. Wild II (999-1003)
140. Juan XVII (1003)
141. John XVIII (1003? -1009?)
142. Sergio IV (1009-1012)
143. Benedict VIII (1012-24)
144. John XIX (1024-1032)
145. Benedict IX (1032-1047?)
146. Wild III (1045)
147. Gregory VI (1045-1046)
148. Clement II (1046-1047)
149. Damaso II (1048)
150. San Leon IX (1048? -1054)
151. Victor II (1055-1057)
152. Stephen IX (1057-1059?)
153. Nicholas II (1059-1061)
154. Alexander II (1061-1073)
155. Saint Gregory VII (1073-85)
156. San Víctor III (1086-1087)
157. Blessed Urban II (1088-99)
158. Paschal II (1099-1118)
159. Gelasius II (1118-1119)
160. Callistus II (1119-1124)
161. Honorius II (1124-1130)
162. Innocent II (1130-1143)
163. Celestino II (1143-1144)
164. Lucius II (1144-1145)
165. Saint Eugene III (1145-1153)
166. Anastasius IV (1153-1154)
167. Adriano IV (1154-1159)
168. Alejandro III (1159-1181)
169. Lucius III (1181-1185)
170. Urban III (1185-1187)
171. Gregory VIII (1187)
172. Clement III (1187-1191)
173. Celestino III (1191-1198)
174. Innocent III (1198-1216)
175. Honorius III (1216-1227)
176. Gregory IX (1227-1241)
177. Celestino IV (1241)
178. Innocent IV (1243-1254)
179. Alexander IV (1254-1261)
180. Urban IV (1261? -1264)
181. Clement IV (1265-1268)
182. St. Gregory X (1271-1276)
183. Blessed Innocent V (1276)
184. Adriano V (1276)
185. John XXI (1276-1277)
186. Nicholas III (1277-1280)
187. Martin IV (1281-1285)
188. Honorius IV (1285-1287)
189. Nicholas IV (1288-1292)
190. San Celestino V (1294)
191. Boniface VIII (1294-1303)
192. Blessed Benedict XI (1303-04)
193. Clement V (1305-1314)
194. John XXII (1316-1334)
195. Benedict XII (1334-1342)
196. Clement VI (1342-1352)
197. Innocent VI (1352-1362)
198. Blessed Urban V (1362-1370)
199. Gregory XI (1370-1378)
200. Urban VI (1378-1389)
201. Boniface IX (1389-1404)
202. Innocent VII (1404-1406)
203. Gregory XII (1406-1415)
204. Martin V (1417-1431)
205. Eugenio IV (1431-1447)
206. Nicholas V (1447-1455)
207. Callistus III (1455-1458)
208. Pius II (1458-1464)
209. Paul II (1464-1471)
210. Sixtus IV (1471-1484)
211. Innocent VIII (1484-1492)
212. Alexander VI (1492-1503)
213. Pius III (1503)
214. July II (1503-1513)
215. Leo X (1513-1521)
216. Adriano VI (1522-1523)
217. Clement VII (1523-1534)
218. Paul III (1534-1549)
219. July III (1550-1555)
220. Marcelo II (1555)
221. Paul IV (1555-1559)
222. Pius IV (1559-1565)
223. St. Pius V (1566-1572)
224. Gregory XIII (1572-1585)
225. Sixtus V (1585-1590)
226. Urban VII (1590)
227. Gregory XIV (1590-1591)
228. Innocent IX (1591)
229. Clement VIII (1592-1605)
230. Leo XI (1605)
231. Pablo V (1605-1621)
232. Gregory XV (1621-1623)
233. Urban VIII (1623-1644)
234. Innocent X (1644-1655)
235. Alejandro VII (1655-1667)
236. Clement IX (1667-1669)
237. Clement X (1670-1676)
238. Blessed Innocent XI (1676-89)
239. Alexander VIII (1689-1691)
240. Innocent XII (1691-1700)
241. Clement XI (1700-1721).
242. Innocent XIII (1721-1724)
243. Benedict XIII (1724-1730)
244. Clement XII (1730-1740)
245. Benedict XIV (1740-1758)
246. Clement XIII (1758-1769)
247. Clement XIV (1769-1775)
248. Pius VI (1775-1799)
249. Pius VII (1800-1823)
250. Leo XII (1823-1829)
251. Pius VIII (1829-1830)
252. Gregory XVI (1831-1846)
253. Blessed Pius IX (1846-1878)
254. Leo XIII (1878-1903)
255. Saint Pius X (1903-1914)
256. Benedict XV (1914-1822)
257. Pius XI (1922-1939)
258. Blessed Pius XII (1939-1958)
259. Saint John XXIII (1958-1963)
260. Blessed Paul VI (1963-1978)
261. Juan Pablo I (1978)
262.San Juan Pablo II (1978-2005)
263. Benedict XVI (2005-?)
264. Francisco I (2013-?)

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